شيشه بسته بندی | ویستا پک

آیا شيشه بسته بندی مناسب است؟ با ساخت و تولید انبوه بطری و تنوع در ابعاد و حجم آن بشر کنونی توانسته است ظروف شیشه ای را در بسته بندی ها یک امر مهم به حساب آورد. امروزه بیش از صدها نوع از اجناس و مواد در شيشه بسته بندی می شوند و با کیفیت برتر به بازار فروش عرضه می شوند.

بطور کلی باید گفت شیشه ماده ایده آلی برای ظروف بسته بندی یا ترکیبی از کارایی، بهداشتی، و زیبایی آن است. به عنوان یک مثال زنده می توان اذعان داشت که در بسیاری از کشورهای پیشرفته عمده ترین تولید کنندگان مواد غذایی (بخصوص غذای کودکان) استفاده از ظروف شیشه ای را در روش کار خود قرار داده اند. شیشه برای بسته بندی مواد غذایی مانند آب میوه، رب، خیار شور، سس مایونز، روغن گیاهی و غذای کودک به کار می رود .

شيشه بسته بندی

تاریخچه شيشه بسته بندی

علم شیشه و شیشه گری در ایران نیز از زمانهای قبل بوده و هم اکنون نیز رو به رشد است. به همین دلیل يكي از قديمي ترين ظروف بسته بندي مخصوصا در مورد مواد غذايي ظروف شيشه اي است. استفاده از شیشه برای انواع بسته بندی بعد از جنگ جهانی دوم همواره سیر صعودی داشته است. چرا که شیوه های تولید سریع و پیوسته و اتوماسیون تولید بطریها و پرکردن آنها به تولیدکنندگان این امکان را داده که بر آیند و قیمت آنها را پایین نگه دارند. در نتیجه پژوهشگران راههایی برای اصلاح هر چه بیشتر مقاومت مکانیکی و شیمیایی ظروف شیشه ای پیدا کرده و می کنند.

با توسعه شكل دهی به شیشه در قرون ۱۷ و ۱۸، امكان بیشتری برای تولید اشكال مختلف و دكوری فراهم شد. نام سازنده و نوع شیشه می توانست بر روی آن حك شود كه به نوعی بیانگر هویت كارخانه نیز بود. با توسعه فناوری ها در قرون ۱۸ و ۱۹ قیمت انواع محصولات شیشه ای رو به كاهش گذاشت.

«اونز» اولین ماشین چرخشی تولید بطری شیشه ای را در سال ۱۸۸۹ اختراع كرد. بلافاصله بطری های شیشه ای در شكل های متنوع و اندازه های مختلف به جذابیت اقتصادی برای محصولات مصرفی تبدیل شد. و از اوایل قرن نوزدهم تا دهه ۱۹۶۰ بطری های شیشه ای بازار محصولات مایع را در اختیار گرفتند. یك ماشین مدرن روزانه ۲۰ هزار بطری تولید می كند. زمانی كه  بسته بندی فلزی و پلاستیكی در دهه ۱۹۷۰ عمومیت پیدا كردند شيشه بسته بندی برای محصولات با ارزش بالا مورد استفاده قرار گرفت. امروزه از شیشه به عنوان یك بسته بندی سخت استفاده های متنوعی صورت می گیرد.

شيشه بسته بندی | ویستا پک

مزايا و معایب شيشه بسته بندي

  • شيشه از نظر شيميايي خنثي است به عبارت دیگر با ماده محتوي خود هيچگونه واكنشي انجام نمي دهد. طعم و مزه محصول بسته بندي شده در شيشه بدون تغيير حفظ مي شود.
  • شيشه غير قابل نفوذ، فاقد بو و بهداشتي مي باشد.
  • ظروف شيشه ای از استحكام خوبي بر خورداراند و به اشكال، اندازه ها و رنگ هاي مختلف ساخته مي شود.
  • شيشه شفاف بوده و اجازه رؤيت محتوي خود را به خريدار و عرضه آن توسط فروشنده در فروشگاه ها را مي دهد.پ
  • وزن، شكنندگی و قیمت شیشه در مقایسه با محصولات فلزی و پلاستیكی بازار شيشه بسته بندی را كم رونق كرده است، اما برای محصولات با چشم انداز كیفیت بالا و نگهداری بهتر و بیشتر، شیشه هنوز یك محصول بسته بندی موثر است.

بازیافت شیشه بسته بندی

  •  پنج درصد از وزن و دو درصد از حجم سیل زباله های جامد را شیشه تشکیل می دهد.
  •  برخلاف کاغذ که از سوختن آن بخار و الکتریسیته تولید می شود سوزاندن شیشه یک پیشنهاد خوب نیست .شیشه هیچ انرژی گرمایی را برای تولید بخار و الکتریسیته ایجاد نمی کند چون کاغذ می سوزد ولی شیشه فقط ذوب می شود .
  • دفن شیشه هم باعث حفظ ارزش های آن نمی شود بنابراین بازیافت محصولات معمولا بهترین انتخاب است.
  •  بازیافت شیشه باعث ذخیره انرژی نسبتا خوبی می شود، استفاده از شیشه های بازیافتی برای ساختن تولیدات جدید ۴۰ درصد انرژی کمتری نسبت به ساختن این محصولات از مواد خام و جدید دارد .
  • مواد تازه برای ساختن شیشه عبارت است از ماسه، کربنات سدیم، سنگ آهک. شیشه های کهنه به آسانی تبدیل به بطری و شیشه های دهن گشاد و یا محصولاتی مانند عایق های فایبر گلاس می شود.

    بسته بندی شیشه ای

 چگونه شیشه بازیافت می شود؟

  آماده کردن شیشه هایی که محتویات آن مصرف شده است آسان است همه چیزی که لازم است انجام دهید این است که سر و کلاهک یا چوب پنبه شیشه ها برداشته و شیشه ها را با آب شست و شو دهید. بیشترین چیزی که بازیافت کنندگان از شما تقاضا دارند دسته بندی شیشه ها برحسب رنگ است. از آنجا که نمی توان رنگ شیشه هایی را که به رنگ های مختلف ساخته می شوند پاک کرد و از بین برد. لذا بازیافت کنندگان شیشه های روشن، نمی توانند از خرده شیشه یا خمیر شیشه های رنگی استفاده کنند.

چرا کارخانه ها، مواد غذایی و نوشابه های خود را در شیشه های سبز یا قهوه ای بسته بندی می کنند ؟ چون شیشه های رنگی بعضی مواد غذایی و نوشابه های حساس به نور را حفظ می کند شما نمی توانید همه محصولات شیشه ای را بازیافت کنید مانند حباب لامپها، ظروف چینی، سرامیک ها، شیشه آینه ها،  شیشه پنجره ها و ظروفی که مواد  تشکیل دهنده آن ها، موادی نیست که بطری ها و کوزه های شیشه ای با آن ساخته می شوند. بنابراین نمی توان آنها را با شیشه های قابل بازیافت درهم آمیخت .

کلام آخر

مصرف کنندگان شيشه بسته بندی را براي کيفيت، تميزي، مزه، محافظت از محصول و ماندگاری طولانی ترجيح مي دهند.
هدف شرکت ویستا پک پاسخگویی به تمام سلیقه ها در زمینه بسته بندی، ارائه ماشین آلات با بالاترین کیفیت روز، رضایت مشتریان و خدمات پس از فروش مناسب در راستای اعطای نام و پیشرفت کشور عزیزمان می باشد. محصولات خود را به کمک ماشین آلات بسته بندی ویستا پک با برند vista pack متحول کنید.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

نایلون شیرینگ

نایلون بسته بندی | ویستا پک

کاربرد نایلون بسته بندی چیست؟ مواد پلاستیکی در حال حاضر به جز جدایی ناپذیر در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *