بسته بندی محصولات و مواد غذایی

بسته بندی خرما | ویستا پک

بسته بندی خرما

خرمای خلستان های جنوب این گیاه گرمسیری و پرخاصیت محصولی فوق العاده پر سود برای صادرات است.خرما در انواع مختلف تولید، نگهداری و بسته بندی می شود. برای بسته بندی خرما بسته به نوع و وزن آن از انواع مختلفی کارتن استفاده می شود که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

گیاه خرما
خُرما یا رُطَب (نام علمی: Phoenix dactylifera) گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگ‌های آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد. گستردگی گونه خرما عمدتاً در نیمکرهٔ شمالی و در کشورهای ایران، پاکستان، عراق، عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنین بیشتر کشورهای شمال آفریقا و ایالات متحده آمریکا است و در نیمکره جنوبی نیز به‌طور پراکنده دیده می‌شود.

رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کاملاً رسیده دارد.ترکیبات شیمیایی خرما: خرما دارای ۲۵ درصد ساکارز، ۵۰درصد گلوکز، و مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب می‌باشد. به‌علاوه دارای ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A,B،C,E و مقداری املاح معدنی می‌باشد. این محصول در تقویت حافظه و کاهش فشار خون بسیار موثر است.

خرما جزو یکی از محصولات نخلستان های جنوب و جنوب شرق کشورمان است که برای بسته بندی کارتن خرما بم از کارتن های 700 گرمی، یک کیلویی، دو کیلویی، سه کیلویی، پنج کیلویی، و ده کیلویی استفاده می کنند. کارتن خرمایی یک کیلویی در شهرهای بم، جیرفت، جهرم ،بوشهر، شیراز و دیگر شهرهای کشور نسبت به دیگر مدلها مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. بیشترین میزان خرمای صادراتی ایران به صورت کارتن های 10 کیلوگرمی بدون استفاده از بسته بندی های کوچکتر به خارج از کشور صادر می شود که در کشورهای مقصد دوباره در بسته بندی های کوچکتر و با لیبل همان کشور به سایر نقاط جهان صادر می شود. البته سهم برداشت و نگه داری غیر اصولی خرما را نیز باید در این امر در نظر گرفت.خرما جزو یکی از محصولات فوق العاده پر سود است برای صادرات به کشورهای اروپایی، روسیه و کشورهایی که شرایط کشت این محصول را ندارند، می باشد.

در گذشته کشورهایی همچون چین خرما را به صورت فله از تجار ایرانی خرید و پس از بسته بندی به سراسر دنیا صادر می کرد.چندین سال است که ایران نیز در صنعت بسته بندی به خودکفایی رسیده است و خرمای خود را به صورت بسته بندی شده صادرات می کنند که این امر باعث ارز آوری بیشتر شده است و از سویی اشتغالزایی چشمگیری را به وجود آورده است.

تولید خرما در کشور سالانه به یک میلیون تن می رسد و حدود 13 درصد خرمای جهان در ایران تولید می گردد ایران در سال 95 بیش از 209 هزار تن خرما را به ارزش 800 میلیارد تومان به سایر کشورها صادر کرده است. توجه بیشتر به توسعه صنعت خرما جهت تقویت بازار فروش آن به کسب سهم بیشتر در داخل و خارج کشور منجر خواهد شد. در ایران با توجه به اقلیم مناسب برای کشت خرما پتانسیل تولید 70 میلیون تن انواع واریته های خرما وجود دارد اما از آنجا که باغداران همواره با مشکل بازار داخلی و خارجی این محصول مواجه هستند رغبتی برای افزایش تولید ندارند.

درحالی که ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان بود، اخیرأ به دلیل ثابت ماندن میزان تولید طی سال های اخیر و روند افزایشی تولید این محصول در کشورهای رقیب، کشورمان در جایگاه سوم تولید این محصول صادراتی قرار گرفته است. در این کار، پس از بررسی مشکلات پیش روی تولید کنندگان خرما؛ تک تک مراحل از ورود به کارخانه تا مرحله مصرف بررسی شده اند.

همچنین چندین فرآورده خرما به تفصیل بررسی و تحلیل شده است. با توجه به اینکه در اغلب مناطق، درجه بندی و بسته بندی تنها در 6 ماه از سال که فصل برداشت خرما می باشد انجام می گیرد، این کارخانجات در شش ماهه دوم سال به علت عدم فعالیت، هزینه زیادی دربردارند؛ بنابراین ضرورت دارد که نسبت به درجه بندی و بسته بندی سایر محصولات از جمله بسته بندی زعفران در شش ماهه دوم اقدام نمایند تا تولید آنها اقتصادی باشد . با استفاده از دستگاه های مکانیکی و خردکن می توان نسبت به استفاده از ضایعات و تفاله های خرما در کارخانجات فرآوری و بسته بندی جهت تهیه خوراک دام و طیور استفاده نمود

شرایط و مقرارت کارگاه بسته بندی خرما

کارگاه در مناطقی که محیط آنها آلوده است، مانند واحدهای صنعتی که تهدید جدی برای آلوده شدن محصول خرما به شمار می آیند (مانند سیمان، چرم سازی) نباید احداث شود.
محل کارگاه باید مورد تایید و دارای مجوزهای قانونی لازم از سوی مراجع قانونی ذیصلاح باشد.
مساحت کارگاه بسته بندی به ظرفیت آن بستگی دارد.برای مثال برای یک واحد بسته بندی با حداقل ظرفیت ۲۰۰۰ تن در سال، سالنی با مساحت ۳۰۰ متر مربع مورد نیاز دارد. ظرفیت سردخانه خرما برای نگهداری خرمای بسته بندی شده باید حداقل نصف ظرفیت کارگاه بسته بندی باشد.بنابراین برای یک کارگاه با ظرفیت ۲۰۰۰ تن در سال نیاز به یک سردخانه ۱۰۰۰ تنی می باشد. مساحت انبار ظروف بسته بندی با توجه به ظرفیت کارگاه بسته بندی بوده حدود ۱۰۰ متر مربع می باشد.برای ساختمان اداری، سرویس ها و نگهبانی به حدود ۷۰ متر مربع فضا نیاز است. کلیه شرایط سردخانه نیز باید مطابق استاندارد ملی ایران ساختمان تجهیزات ایمنی سردخانه مواد خوراکی – آیین کار باشد.

سالن بسته بندی کارگاه، باید ضوابط فنی و بهداشتی مورد تایید اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی را دارا باشد.سالننباید در تماس مستقیم با واحدهای بیرونی باشد و همچنین ظروف بسته بندی نباید در سالن بسته بندی انبار شوند.مواد بسته بندی باید در محلی خشک، تمیز و بدون خطر آلودگی باشند.دستگاه ها باید به گونه ای در سالن بسته بندی مستقر شوند که عملیات بهداشتی و تمیز کردن آنها به راحتی انجام شود.روشنایی طبیعی یا مصنوعی باید به حد کافی در سالن بسته بندی فراهم باشد تا انجام عملیات آماده سازی، بسته بندی را به خوبی عملی سازد.

سطوح در تماس با محصول خرما باید بدون منفذ بوده و به راحتی بتوان آن را تمیز کرد. همچنین جهت جلوگیری از ورود حشرات موذی پشت کلیه پنجره ها باید توری نصب شود و جلوی در ورودی نیز پرده ای وجود داشته باشد.سالن بسته بندی و کلیه قسمت های قابل شستشوی دستگاهها، وسایل و سطوح در تماس با خرما باید پس از کلیه کار روزانه، تمیز شود.کلیه سبدها و ظروفی که در طول عملیات آماده سازی و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند باید به طور منظم تمیز شده و در محلی دور از خطر آلودگی قرار داده شوند.کلیه وسایل مورد استفاده در سیستم شستشو (مانند شلنگ، جارو پس از آکلبه کار باید جمع آوری شده ودر محلی با شرایط مناسب قرار داده شوند. کلیه تجهیزات مورد استفاده در کنترل کیفیت (مانند دستگاه توزین، دماسنج رطوبت سنج) باید به طور مرتب از لحاظ دقت و حساسیت بررسی شوند.

مقررات : کلیه افراد در سالن بسته بندی باید در هنگام کار پوشش محافظ و مناسبی به تن داشته باشند و دارای گواهینامه سلامت باشند .همچنین علاوه بر رعایت نظافت شخصی کلیه ضوابط و مقرراتی که از آلودگی محصول جلوگیری می کند را در سالن بسته بندی رعایت کنند.مواد شیمیایی و مواد سوختی باید دور از سالن بسته بندی و در محلی امن قرار داده شوند. بازدید کنندگان از سالن بسته بندی باید مقررات بهداشت فردی را رعایت نمایند.
افراد باید از نقش و مسئولیت خود در جلوگیری از آلودگی محصول خرما و سلامت جامعه آگاه باشند.هر فرد باید بیماری واگیردار با علائم بیماری خود را به اطلاع مدیریت برساند و در صورت لزوم تحت آزمایش های پزشکی قرار گیرد.

بسته بندی خرما

 

بسته بندی فلزی خرما

ازاین نوع بسته بندی به خاطر ظاهر زیبایی که دارد بیشتر برای صادرات خرما مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید ابعاد مختلف را هر اندازه که بخواهید سفارش دهید.انواع متفاوتی از جعبه فلزی که در این دسته قرار می گیرند تاکنون برای بسته بندی خرما و رطب به کار رفته اند.

 

 

بسته بندی خرما

کارتن بسته بندی خرما

خرما از محصولاتی است که در انواع مختلف تولید می شود و شرکت ها نیاز دارند که برای خرما و فرآورده های آن بسته بندی مناسب را تهیه کنند  و همچنین چاپ برند شرکت تولید کننده می بایست از طریق چاپ روی کارتن بسته بندی ، تمیز و با کیفیت درج گردد و برای این منظور کارتن لمینتی مناسب تر است. برای ارزان در آمدن کارتن بسته بندی خرما می بایست محل عرضه محصول و میزان باری که باید تحمل کند را مدنظر قرار داده .
امروزه در صنعت بسته بندی ایده های جذابی ارائه می شود که علاوه بر زیبایی از کیفیت بالای هم برخوردار است. برای بسته بندی خرما انواع مختلفی از کارتن بسته بندی  وجود دارد که در هنگام تولید کارتن به نوع خرما و وزن و غیره توجه می شود. کارتن خرما در انواع کارتن معمولی، کارتن تلسکوپی، کارتن دستگیره دار و کارتن فانتزی، در بازار امروز توزیع می شود.

بسته بندی خرما

کارتن بسته بندی خرما طرح تلسکوپی

این نوع کارتن ها ساده ترین و قدیمی ترین نوع کارتن ها برای خرما هستند. و از لحاظ ظاهری کفی و سر آن از هم جدا هستند. این کارتن ها دارای ابعاد مختلفی هستند و از لحاظ هزینه نیز جزو ارزان ترین نوع کارتن خرما محسوب می شوند و در عین سادگی بسیار شیک و زیبا جهت ارسال خرما به دست مشتری و یا حتی صادرات خرما هستند.این نوع کارتن از محبوبیت خاصی برخوردار است. در این نوع بسته بندی درب بر روی بدنه ی اصلی سوار می شود، به فرمی که کارتن از دو تکه جداگانه تشکیل شده است.

 

بسته بندی خرما

کارتن بسته بندی خرما طرح دستگیره دار

این نوع کارتن ها به صورتی هستند که باز و جمع می شوند و با دستگیره ای که در بالای آن تعبیه شده که آن هم از جنس خود کارتن است باعث سهولت در هنگام حمل و نقل و انبار کردن کارتن ها می شود و از این نظر با استقبال زیادی در بین تولید کنندگان خرما آن هم با ابعاد مختلف روبرو شده است.

بسته بندی خرما

کارتن بسته بندی خرما طرح کیبوردی

جعبه هایی هستند که به صورت یکپارچه هستند و درب از بدنه ی کارتن جدا نمی شود. این نوع جعبه ها به صورت چاپی و لمینتی تولید می شوند که نوع لمینتی برای صادرات خرما مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

بسته بندی خرما
کارتن بسته بندی کشویی

همانطور که از نام آن پیداست حالت کشویی دارد و از لحاظ ظاهری بسیار شیک و مدرن است و از محصول در برابر آسیب ها در جابجایی های طولانی محافظت می کند و برای صادرات خرما کارتن بسیار مناسبی چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ کیفی است.

 

کارتن بسته بندی ساده

رایج ترین نوع کارتن برای بسته بندی خرما است و به شکل کارتن های ساده دیگر است و درب و کفی دارد و به راحتی باز و بسته می شود. این راحتی در باز و بسته بندی کارتن تأثیر زیادی در خرید آن توسط مشتریان دارد چون این راحتی برای مشتریان بسیار اهمیت دارد. پس لازم است در هنگام تولید کارتن خرما به این نکته توجه داشته باشیم. این نوع کارتن  کف و در عرفی دارد و از بالا و پایین به فرم رایج کارتن های ساده و چهار لتی ، باز و بسته می شود.

 

چاپ کارتن خرما

در حال حاضر در کشور ما صادرات خرما به سایر کشورهای دیگر روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل طراحی و چاپ کارتن خرما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که این طراحی و چاپی باید به گونه ای باشد که از نظر مردم کشورهای دیگر بسیار زیبا و جذاب باشد تا آنها را ترغیب به خرید کند.

 

مواد اولیه در تولید کارتن خرما

موادی که در تولید کارتن خرما به کار می روند به نوع خرما و درصد سنگینی خرما و دیگر عوامل بستگی دارد. موادی که مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از: کاغذ سولفان، پلی اتیلن و پرو پیلن که مناسب برای مواد غذایی است، مقوایی، کارتن، چوبی، گونی و فلزی و شیشه است.

 

سخن آخر

خرمای خلستان های جنوب این گیاه گرمسیری و پرخاصیت محصولی فوق العاده پر سود برای صادرات است. خرما در انواع مختلف تولید، نگهداری و بسته بندی می شود. برای بسته بندی خرما بسته به نوع و وزن آن از انواع مختلفی کارتن استفاده می شود که شامل کارتن دستگیره دار، کارتن کیبوردی، کارتن تلسکوپی و کارتن ساده می باشد که در بالا به بررسی هر کدام پرداختیم.هم چنین مختصری با چاپ روی کارتن خرما آشنا شدیم.

در صورتی که دنبال یک بسته بندی شکیل برای خرما هستید با مشاوران ما در VISTA PACK در ارتباط باشید. همان طور که می دانید زیبایی منحصر به فرد، کیفیت بالا و ماندگاری بیشتر محصولات همه آن چیزی است که یک تولید می خواهد. بسته بندی حرفه ای محصولات خود را به ویستا پک بسپارید.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با 15 سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا