روش های بسته بندی کالا |مواد اولیه در بسته بندی

بسته بندی کالا در صنعت به عنوان یک معیار بزرگ در جذب مشتری، به روش های مختلفی صورت می گیرد که تمام مراحل توسط دستگاه های نیمه و تمام اتوماتیک انجام می شود. شیوه های بسته بندی بر اساس محصولات به روش های مختلفی تقسیم می شود. از مهم ترین و بیشترین موادی که در بسته بندی کالا استفاده می شود می توان به شیشه، پلاستیک و کاغذ اشاره کرد.

بسته بندی کالا توسط ویستا پک

تاریخچه صادرات و واردات کالا

در گذشته انسان ها برای دست یابی به مواد غذایی از محلی به محل دیگر جا به جا می شدند و موضوعی به نام صادرات و واردات هنوز رواج پیدا نکرده بود. آن ها برای این که بتوانند مواد غذایی و محصولات آسیب پذیر را جا به جا کنند از ابزار هایی مانند برگ ها، پوست حیوانات و … استفاده می کردند.

اما به مرور زمان و پس از انقلاب صنعتی و رسیدن به تولیدات انبوه صنعت بسته بندی هم تحت تاثیر تحولات قرار و شکل جدیدی به خود گرفت. تنوع زیاد در کالا ها و رقابت در بین تولید کنندگان باعث می شد در بسته بندی محصولات تنوع و رشد زیادی صورت بگیرد، به گونه ای که امروزه صنعت بسته بندی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و سهم زیادی از تمرکز و سرمایه شرکت ها را به خود اختصاص می دهد.

بسته بندی کالا امری حیاتی برای تولید و فروش بیشتر، جذابیت محصول، پرستیژ کاری و اعتبار شرکت تولید کننده می باشد. امروزه نوع و کیفیت بسته بندی یکی از اولین مواردی است که توجه مشتری ها را به خود جلب می کند. طراحی بسته بندی و پکینگ محصولات از اصلی ترین قسمت های تولید محصول است.

مواد اولیه ای در بسته بندی

پس از تولید شدن کاغذ در گذشت زمان بسته بندی با کاغذ و مقوا و زیرگروه تولیدی آن ها رواج پیدا کرد، بسته های گروه کاغذ همچنان ادامه دارد و در انواع بسیار متنوعی تولید و استفاده می شود. استفاده از قوطی فلزی برای بسته بندی فلزی محصول نیز در زمان ناپلئون رایج شد و تاکنون نیز از این نوع بسته ها استفاده می شود که البته به اندازه زیادی هم رشد کرده است.

بسته بندی شیشه ای هم در اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت و محصولاتی مانند آب معدنی، آبمیوه، ترشیجات و.. در ظرف های شیشه ای بسته بندی می شدند. البته این صنعت هم زمان با جنگ جهانی به علت ارسال مواد غذایی به مناطق جنگی رشد بسیار زیادی داشت و روش های جدیدی برای تولید ظروف شیشه ای و پر کردن آن ها شکل گرفت. در ادامه بسته بندی با مواد پلاستیکی شکل گرفت، و موادی مانند پلی اتیلن، پلی استایرن، نایلون و… به صنعت بزرگ بسته بندی اضافه شدند.

قبل از ادامه مقاله و معرفی انواع روش های بسته بندی باید بگوییم که فرایند بسته بندی کردن محصولات دارای سه مرحله یا سه طبقه می باشد. که هر کدام از آن ها کاربرد و هدف خاص خود را دارند. در ابتدا محصول بدون هیچ واسطه ای در یک پک قرار می گیرد که آن را بسته بندی مصرفی یا اولیه می گویند. این بسته ها معمولا برای نگهداری محصول و همچنین حفاظت آن از آلودگی می باشد.

 پس از آن بسته دیگری برای محصول ساخته می شود که معمولا برای خریداری وجود دارد و برای استفاده از محصول آن را باز می کنیم. این بسته ها دارای اطلاعات کامل نوشته شده یا حک شده محصول هستند و برای شناسایی محصول کاربرد دارند.

در مرحله آخر فرایند بسته بندی، محصولات را در بسته های مرحله آخر دسته بندی می کنند. این مرحله برای ارسال و نگهداری محصول می باشد که باعث حمل و نقل آسان محصول می شود.

انواع روش های بسته بندی

انواع بسته بندی بر اساس مواد اولیه ای محصول، نوع محصول و روش و ابزار های بسته بندی محصول تقسیم بندی می شود.

به عنوان مثال برای بسته بندی مواد غذایی از موادی استفاده می شود که عاری از مواد شیمیایی بوده تا به کیفیت محصول و سلامتی ماده غذایی آسیبی نرساد.

روش های بسته بندی کالا

بسته های شیشه ای

شیشه ها در اشکال و فرم های مختلف و زیبایی برای بسته بندی ساخته می شوند . از مزایای شیشه بسته بندی می توان به خنثی بودن شیشه و عدم واکنش شیمیایی با محصول اشاره کرد، به همن دلیل شیشه برای بسته بندی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، مخصوصا برای محصولاتی مانند مواد غذایی محصولی که در شیشه ها نگهداری می شود.

به علت آن که قابل مشاهده است به مشتری برای انتخاب محصول کمک می کند و همچنین بو یا طعم محصول تغییر نمی کند و محصول از آلودگی ها به طور کامل محافظت می شوند. از معایب آن هم می توان به این موضوع اشاره کرد که این بسته ها هزینه بیشتری هم برای تولید کننده و هم خریدار دارند و به ضربه و حرارت حساس هستند و امکان آسیب دیدگی آن ها وجود دارد.

بسته های پلاستیکی

 امروزه نایلون بسته بندی تاثیر بسزایی در زندگی هر شخص دارد. پلاستیک ها موادی هستند پلیمری با زنجیره طولانی که به دو دسته کلی تقسیم می شوند: پترموپلاست ها و ترموست ها

بسته هایی مانند بسته های روغن و نوشابه و شامپو و… از نوع پترموپلاست هستند. این بسته ها با گرما و حرارت شکل و فرم داده می شوند.

ترموست ها مقاوم تر و با کیفیت تر هستند، چرا که پس از آن که با حرارت شکل دهی شدند و فرم گرفتند دیگر تحت تاثیر گرما تغییر شکل نمی دهند، مگر آن که شدت گرما آنقدر زیاد باشد که آن ها را بسوزاند. ترموست ها بی بو هستند و در برابر اکسید شدن مقاوم اند و برای بسته بندی دارو و مواد بهداشتی کاربرد دارند.

بسته بندی فلزی

بسته های فلزی

این بسته ها از مواد فلزی مانند آلومینیوم، آهن، قلع، روی و.. ساخته می شوند که در برابر ضربه، حرارت، آلودگی، رطوبت، هوا و… مقاومت بسیار بالایی دارند و احتمال خراب شدن محصول در آن ها بسیار پایین می باشد. اما اگر قوطی ها و بسته بندی فلزی دچار خوردگی شوند خواص و ویتامین های موجود در محصول نیز از بین می رود.

نقش چاپ در بسته بندی

فروش یک محصول تنها به کیفیت محصول بستگی ندارد، بلکه مهم‌ ترین مرحله برای فروش محصول چاپ و بسته بندی جعبه محصولاتی که در فروشگاه ‌ها و مغازه ‌ها بتواند نظر مشتریان را به سمت ویترین و طراحی نمایشگاهی شما جلب کند. بنابراین نوع بسته بندی و چاپ روی کارتن محصول در میزان فروش آن نقش بسزایی را ایفا می کند.

یک محصول با کیفیت همراه با چاپ و بسته‌ بندی خوب می‌ تواند سطح فروش شما را در بازار پر رقابت امروزه بالا ببرد  چرا که مشتریان شما در مرحله اول به چاپ و بسته بندی کار شما نگاه می کنند.از این رو همین امر موجب شده تا تولید کنندگان و کارخانجات بزرگ در سرتاسر جهان بخشی از کار خود را به طراحی و چاپ بسته ‌بندی محصولاتشان اختصاص دهند.

شاید برایتان پیش بیاید پس از طراحی و قبل از ارسال آن جهت چاپ ، آماده کردن یک ماکت نمونه از طرح می‌تواند ایرادات کار را برطرف کند، به این معنی که اجرا طراحی اولیه و تحقیق و بررسی با درنظر گرفتن ابعاد و اندازه و نهایی کردن کار، جهت چاپ و بسته بندی از اهمیت بسیار بالایی در تبلیغات شما برخوردار است.

وظیفه اصلی بسته بندی محافظت از محصول است. چاپ بسته بندی با برچسب‌های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد و سازمان‌های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گام‌های مهمی در تدوین استانداردهای بسته بندی و مشخصات فنی آن برداشته‌اند.

طراحی بسته بندی شامل طراحی فیزیک بسته بندی و گرافیک آن است. در زمان حاضر به نظر می‌رسد طراحی بسته بندی باید زیرگروه طراحی محصول باشد به گونه‌ای که به طراحی و چاپ بسته بندی به عنوان جزئی از کمپین عملیات طراحی محصول نگریسته شده و همپای آن شروع شود و انجام یابد. امروزه جایگاه ساخت و چاپ بسته بندی در این حجم عظیم کالا و محصولات امری مهم و تاثیر گذار در فروش می باشد.

مواداولیه دربسته بندی

کلام آخر

در این مقاله به تاریخچه و چگونگی صنعت شکل گیری بسته بندی مواد پرداختیم و پس از آن معرفی انواع روش های بسته بندی را توضیح داده ایم. باید متوجه شده باشید که بسته بندی نقش بسزایی در ماندگاری و کیفیت مواد و همچنین فروش بیشتر دارد و هرکدام از محصولات نوع بسته بندی خاص خود را دارند.

این صنعت همچنان در حال پیشرفت است و کارخانه جات های بسیاری امروزه در این صنعت فعالیت دارند.  صنایع بسته بندی ویستا پک با برند vista pack تولید کننده و عرضه کننده ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی می باشد. ویستا پک بی نظیر در صنایع بسته بندی کشور.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

بسته بندی قندوشکر

نکات مهم بسته بندی قند و شکر

قند و شکر از جمله محصولات خوراکی است که در بین مردم خریداری و مصرف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *