بازیافت محصولات | ویستا پک

بازیافت محصولات
امروزه به علت توليد انبوه محصولات، تولید پسمانده هاي صنعتي و کالاهاي مستهلک ، پسماند بسته بندي محصولات مصرف شده، استفاده از منابع طبيعي براي توليد و غیره  همگی مانند يک تبر در حال نابود ساختن درخت زندگي مي باشند. افزايش بلاياي طبيعي در اطراف زمين شايد آغازگر يک فاجعه بزرگ  است که به علت گرم شدن زمين، زندگي بشر را تهديد مي کند .حتي بازیافت محصولات با وجود تبليغات و سرمايه گذاري هاي کلان نتوانسته از سرعت گرم شدن زمين بکاهد. چون روش بازيافت مستلزم استفاده زياد از منابع طبيعي مي باشد. جمع آوري، حمل ونقل، تفکيک، شستشو، آسياب، حرارت دهي و….با استفاده از آب، برق، سوخت و غیره انجام مي شود. لذا انجمن هاي طرفدار محيط زيست اغلب مخالف بازيافت مي باشند.در ميان روش هاي ارائه شده حفظ محيط زیست، روش بازاستفاده، مي تواند بسيار مفيد و موثر باشد. اما در حال حاضر کمتر استفاده مي شود و نياز به فراگير شدن دارد. هرچند که اغلب مردم استفاده هاي محدودي مانند نگهداري لوازم در کارتن بسته بندی يا استفاده از بطري هاي خالي براي نگهداري مايعات انجام مي دهند .ولي با مقايسه حجم بسته هاي خالي و لوازم مستهلک شده به عنوان زباله دور ريخته شده، بسيار ناچيزند.

راه حل مسئله، فرهنگ سازيست، به عنوان نمونه در کشور تايلند با تبليغات زياد افراد را تشويق به حفظ محيط زیست مي نمايند. برگزاري مسابقات سراسري خلاقيت ساخت وسيله يا اثر هنري با استفاده از مواد بسته بندي يا لوازم مستهلک مانند تاير فرسوده، بين دانشجويان و دانش آموزان رواج یافته هم چنین ساخت مشبك ها و تنديس ها متناسب با اعياد يا مناسبت هاي محلي و بين المللي با استفاده از موادي چون بطري، CD ،برگه هاي فاکتور خريد و … در مراکز تجاري يا ساخت گلدانهاي با بطري هاي PET در ايستگاه هاي اتوبوس توسط شهرداري اقدامی موثر بوده است.تا جاییکه اعمال همين سياست ها باعث شده تا مردم تايلند بسته هاي خالي را زباله نمي شمارند. چون به اهميت و ارزش آنها پي برده اند حتي اگر به آلودگي محيط زيست هم توجه نداشته باشند.
هنر بازیافت محصولات منفعت هاي زيادي دارد که در صورت شناخت این منافع توسط مردم موجب گسترش این فرهنگ خواهد شد. برخي از اين منافع علاوه بر کمک به حفظ محيط زيست عبارتند از: ايجاد خلاقيت و کمک به رشد ذهن، ايجاد تفريح و سرگرمي، صرفه جويي در هزينه هاي خريد، کاهش تردد و حمل و نقل ،زيبا سازي محيط پيرامون.

بازیافت محصولات

بازیافت بطري  PET

PET كلمه اي است كه از حروف اول كلمات PolyEthylene Terephethalate تركيب شده است و جزء پليمر هاي با زنجيره طولاني وابسته به خانواده پلي استرها مي باشد. PET يك پليمر نيمه بلوري است و وقتي تا دماي بالاتر از ۷۲ درجه سانتي گراد گرم مي شود. از حالت شيشه سخت به حالت لاستيكي كش دار تبديل مي شود. به طوريكه زنجيره هاي مولكولي را مي توان به طور يك بعدي يا دو بعدي آرايش داده و به شكل ليف ،فيلم و بطري تبديل كرده و در صورتيكه پليمر در حالت كشيده، سريع سرد شود. و زنجير هاي مولكول بدون حركت با همان آرايش مولكولي باقي بمانند .

مصرف انواع نوشابه در بطري‌هاي پلي استر(PET)  به سرعت در حال افزايش است. تبليغات سنگين براي متمايل ساختن مردم به مصرف اين گونه نوشيدني‌ها( كه به نظر مي‌رسد توليد، نگهداري و عرضه آنها سودآور و ساده است) و نبود برنامه‌هاي آموزشي مناسب براي ترويج مصرف آب، شير ، دوغ و ديگر نوشيدني‌هاي سودمند، ذائقه مردم به ويژه كودكان و نوجوانان را به نفع نوشابه‌هاي گازدار(پپسی و كولاها) تغيير داده است.
مشكلات بطري‌هاي PET این است که تجزيه نشدني هستند و فضاي زيادي را اشغال مي‌كنند و از اين‌رو به هيولايي براي محيط زيست بدل شد‌ه‌اند. در بيشتر دره‌ها و دامنه‌هاي كوهستاني، گردشگاه‌ها، ساحل‌ها، كناره جاده‌ها و بسياري نقاط ديگر، ريخت و پاش اين بطري‌ها چشم‌انداز بسيار زننده‌اي ايجاد كرده است.

در کشورهای پیشرفته به صورت روزمره، روشها و تکنولوژی هایی برای بازیافت این ماده پلیمری ابداع می گردد. فرآیند بازیافت محصولات پت به این صورت است که پسماند‌های پت پس از جمع‌آوری به محل کارخانه انتقال می‌یابد. در این مرحله پس از خرد شدن به وسیله آسیاب و تبدیل شدن به پولک‌های قابل تبدیل به گرانول، فرآیند شست‌وشو انجام می‌شود. گرانول‌های حاصل از این مرحله به‌عنوان مواد اولیه بسیاری از تولیدات لوازم خانگی، الیاف مصنوعی و… قابل استفاده است. در حال حاضر این ضایعات به‌صورت خام به کشور‌هایی نظیر ترکیه، چین و… صادر می‌شود.

امروزه از این مواد در تهیه آلیاژ‌های همراه با پلیمر‌های دیگر، تهیه وسایل ورزشی، ابزار‌های باغبانی، کالاهای الکتریکی و الکترونیکی، خودروسازی، ساخت الیاف مصنوعی جهت تولید انواع کیسه‌خواب‌ها، فرش‌، پتو‌، عایق‌گذاری لباس و… اسفاده می‌شود. همچنین در صنایع بسته‌بندی استفاده از این مواد بازیافتی کاربرد ویژه‌ای دارد. از این رو سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند علاوه بر جنبه‌های سود‌آوری برای صاحبان سرمایه، اشتغال‌زایی مناسبی را در کشور ایجاد کند.

علاوه بر بازیافت میتوان با کمک این بطری ها به خلق آثار هنری پرداخت. به طور مثال نمونه هاي نظير تنديس ، اسباب بازي، شمعدان، گلدان، قاب عکس، جامدادي، جاي ابزار، سيستم هاي آبياري ، قايق و غیره با این بطری ها ساخته شده است.

جنس بطریPET  ضد آب، ضد حشرات، مقاوم در برابر ضربه و سرما و اسيدها و بازها مي باشد. که در رنگ هاي مختلف به صورت مات و شفاف و در ابعاد و فرمهاي گوناگون توليد مي گردند.بطري PET را مي توان با کاتر، چاقو، اره آهن، اره مويي و تيغ جراحي برش داد و براي چسبانيدن از چسبهايي نظير چسب قطره اي، چسب همه کاره، چسب کارتن، چسب حرارتي و چسب PVC استفاده نمود و با استفاده از حرارت نيز مي توان بطری را تغيير شکا داد. اما این بطری ها رنگ پذير خوبي نيستند، ولي در صورت تمايل به رنگ آميزي مي توان از رنگهاي اسپري يا برچسب هاي رنگي استفاده نمود.

بازیافت محصولات

بازیافت محصولات الکترونیک

صنعت الكترونیك از رشد بالا و سریعی برخوردار بوده است.همراه با این رشد، محصولات منسوخ شده و قدیمی این صنعت روز به روز در حال افزایش هستند؛ ضایعات الكترونیكی اكنون بیشترین رشد را در دنیای صنعتی دارند. اكنون بیشتر دولت ها به فكر بازیافت محصولات به صورت جامد هستند. بخشی از زباله صنعتی، شامل طیف وسیعی از وسایل الكترونیكی مثل فریزر، وسایل تهویه مطبوع، تلفن های دستی، ضبط صوت ها و كلیه وسایل الكتریكی مصرفی مثل رایانه را شامل می شود. در حال حاضر خرید یک کامپیوتر شخصی بسیار ارزان تر از ارتقاء دادن کامپیوتر قبلی است. حال بر سر کامپیوتر قبلی چه خواهد آمد؟ امروزه به علت افزایش تكنولوژی، وجود نرم افزارهای كاربردی جدید و غیره معمولا هر ۱۸ ماه یكبار رایانه‌ها را ارتقاء داده و هر رایانه بیش از چهار الی پنج سال عمر مفید ندارد. مراكز بزرگتر مثل شركت میكروسافت كه دارای ۵۰۰۰۰ كارمند در سراسر جهان است و هر سه سال یكبار، رایانه جدید برای اعضا تهیه می كند. بعضی از آنها بیش یك رایانه در اختیار دارند.

ضایعات الکترونیکی که برخی از افراد آن را به جنبه سیاه دنیای جدید دیجیتالی تشبیه کرده اند. مشکلات زیادی را برای محیط زیست ما به وجود آورده است.هر ساله مقدار زیادی ضایعات الکترونیک در دنیا تولید می شود که این باعث شده است افراد بسیاری به امر بازیافت این ضایعات مشغول شوند. این ضایعات مجموعه ای از کامپیوترهای مستعمل، قطعات الکترونیکی، دستگاه های چاپ نظیر پرینتر و فتوکپی، گوشی های موبایل، تلفن ها، دوربین های عکسبرداری و فیلم برداری،تلویزیون و مانیتورها، بردهای لوازم خانگی مثل یخچال و ماشین لباسشویی، تجهیزلت و بردهای مخابراتی و بسیاری از لوازم الکترونیکی می باشد و حجم بسیار گسترده ای دارند. عمر کم لوازم الکترونیکی و مصرف گرایی باعث شد این حجم از ضایعات الکترونیک به یک معظل جدی تبدیل شود. طبق یکی از گزارش های سازمان ملل، سالانه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تن ظایعات الکترونیک دفع می شود. و کشور آمریکا بزررگترین تولید کننده این ضایعات در جهان محسوب می شود، این زباله های برای بازیافت به کشورهای مثل هند، چین، نیجریه و پاکستان صادر می شوند زیرا در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا و کشورهای اروپایی هزینه دستمزد و انرژی بسیار زیاد است.لذا بازیافت محصولات در کشورهای توسعه یافته توجیه اقتصادی ندارد.
ضایعات الكترونیكی مخاطره انگیز است. ضایعات الكترونیكی شامل ۱۰۰۰ نوع ماده مختلف است كه خیلی از آن ها سمی است و ممكن است آلودگی های جدیدی ایجاد كند.

موادی مانند: سرب و كادمیویم كه در ساخت صفحه مدارات، اكسید سرب و كادمیوم در monitor cathode ray tubes)CRTs)، جیوه در صفحات مانیتور های صفحه تخت ، كادمیوم در باتری های رایانه ، پلاستیك های كه در كیس های رایانه استفاده می شود، كابل های معمولی و كابل های حاوی پلی وینیل كلوراید كه در هنگام سوختن (جهت آزاد سازی مس از درون سیم ها) اكسیدهای سمی آزاد می سازند.

به علت وجود این گونه خطرات، بازیافت مواد الكترونیكی علاوه‌بر پیگردهای قانونی، دارای مشكلات محیط زیستی خواهد بود. به همین علت با سوزاندن و یا دفن كردن ضایعات رایانه‌ای مشكلات اساسی از طریق ایجاد آلودگی های محیط زیستی به وجود خواهد آمد. دفن ضایعات باعث می شود مواد سمی به درون آب های جاری و زیرزمینی آزاد شوند؛ همچنین سوزاندن این مواد باعث ورود مواد سمی و اكسیدها به درون هوا می شود. به همین علت بازیافت رایانه ها خطرات جدی از جنبه های محیط زیستی و شغلی، در برخواهند داشت.
به گفته یكی از كارشناسان محیط زیست در سازمان محیط زیست ایران، هنوز هیچ برنامه ای در زمینه بازیافت مواد الكترونیكی بویژه مواد سمی موجود در اجزاء سخت افزار رایانه‌ها در کشور ما وجود ندارد. به گفته این كارشناس اگر چه مواد سمی در رایانه‌ها وجود دارد ولی بازیافت محصولات به مراتب گران تر از دور انداختن آن هاست و در نتیجه هنوز پیش بینی های لازم در این زمینه اتخاذ نشده است.

بازیافت محصولات

بازیافت محصولات شیشه ای

موادی مانند سیلیس و اکسید کلسیم مواد اولیه ای هستند که در تولید شیشه به کار می روند. این مواد جز منابع تجدیدناپذیر به شمار می آیند.شیشه‌های شکسته یا ضایعاتی را می‌توان با ماسه، سنگ آهک و کربنات سدیم مخلوط کرد و شیشهٔ نو به دست آورد.

شیشه یکی از مواد قابل بازیافت است که در صورت بازیافت محصولات می‌تواند
اولاً صرفه‌جویی در استفاده از مواد خام را دربرداشته باشد، ثانیاً به صرفه‌جویی در مصرف انرژی منجر می‌شود. ثالثا ً كیفیت شیشه طی فرایند بازیافت كاهش نمی یابد، بنابراین به طور مكرر قابل بازیافت است .
البته برخی محصولات شیشه ای هرگز بازیافت نمی شوند مانند محصولات شیشه ای که مورد استفاده های خطرناک مانند آزمایشگاه های شیمیایی یا کاربرد های طبی شده اند، بدون آن که بازیافت شوند دفن می گردند.

برای بازیافت شیشه بعد از جمع آورن آنها ، شیشه ها باید از یکدیگر تفکیک شوند. شیشه های بی رنگ و شفاف، شیشه های سبز و انواع قهوه ای از یکدیگر جدا می شوند؛ زیرا بازیافت همه این ها در کنار یکدیگر منجر به تولید محصولی بدشکل و کدر و زشت می شود.

بعد از جدا سازی مرحله خرد کردن شیشه است.در این مرحله شیشه های رنگی به خرده شیشه تبدیل می شوند. شکستن شیشه ها و تبدیل آنها به خرده شیشه جهت تسهیل فرآیند بازیافت انجام می شود. هم چنین در این مرحله مواد غذایی، قطعات فلزی، چسب های به کار رفته شده و سایر مواد زائدی که در فرایند بازیافت محصولات جایی ندارند، از شیشه ها جدا می شوند. در مرحله بعدی، نوبت به ذوب شیشه می رسد. شیشه های خرد شده در این مرحله در دستگاه مخصوص حرارت دهنده، ذوب می شوند. علاوه بر آن، در اکثر اوقات به شیشه ذوب شده ترکیباتی مانند سیلیس، کربنات سدیم (خاکستر سودا) و آهک اضافه می گردد. استفاده از این ترکیبات در مراکز مختلف، فرق دارد. نهایتا شیشه ذوب شده از دستگاه استخراج می شود. پس از آن برای تولید محصولات جدید آن را سرد کرده و به آن شکل می دهند. بدین ترتیب، شیشه دوباره به چرخه مصرف باز می گردد.

سخن آخر:


بازیافت محصولات با وجود تبليغات و سرمايه گذاري هاي کلان نتوانسته از سرعت گرم شدن زمين بکاهد، چون روش بازيافت مستلزم استفاده زياد از منابع طبيعي مي باشد .در این مقاله با اهمیت بازیافت محصولات برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از هدر رفت انرژی آشنا شدیم. هم چنین مزایا و معایب بازیافت محصولات شیشه ای، بازیافت محصولات الکترونیک و بازیافت بطری های PET را بررسی کردیم.

در کسب و کار ما فقط یک شریک وجود دارد و آن مشتری است.خواهشمند است جهت آشنایی با محصولات VISTA PACK کلیک کنید.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

پوست تخم مرغ

کاربرد پوست تخم مرغ | ویستا پک

تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در تمام دنیا است که نه تنها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *