بسته بندی فلزی | ویستا پک

بسته بندی فلزی
وقتي حرف از بسته بندي محصولات غذايي حساس به فساد در ميان باشد، بسته بندی فلزی اولين و بهترين گزينه محسوب مي شوند چرا که از ورود هر گونه ميکروارگانيسم به غذا جلوگيري مي کند. اين تنها صنعت غذاها نيستند که به بسته بندي فلزي به عنوان بهترين گزينه نگاه مي کنند بلکه نوشيدني ها هم نگاه ويژه اي به قوطي هاي فلزي دارند. بسته هاي فلزي براي حالات مختلف محصولات (گاز، جامد و مایع) استفاده می شوند.

براي حالت گازي می توان کپسول هاي سوخت و اسپري ها؛ براي حالت مایع، قوطی های روغن های خوراکی، ماشین آلات و نوشابه و براي حالت جامد به انواع کنسروها اشاره نمود.امروزه بسته بندی فلزی برای قوطی هاي کوچک کنسرو تا بشکه ها و ظروف بزرگ، کاربرد وسیعی دارد. بسته بندی فلزی در بخشهای خرده فروشی، عمده فروشی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به رواج استفاده مردم از نوشيدني هاي انرژي زا، استفاده از قوطی در حال افزايش سهم خود از بازار بسته بندي نوشيدن ها مي باشند. تحقيقات نشان داده که افراد بين سنين ۱۸ تا ۳۵ سال از نوشيدني از قوطي لذت وافري مي برند و همين امر توليد كنندگان نوشيدني را به اين فکر فرو برده تا حتي نوشيدني هاي الکلي را که همواره در بطري هاي شيشه اي عرضه مي شده را در قوطي به بازارهاي مصرف ارسال كنند.آلومينيوم، فولاد يا همان استيل و قلع داراي بيشترين ميزان مصرف در صنايع بسته بندی فلزی مي باشند. هر يک از اين ۳ فلز داراي ويژگي هاي منحصر به فرد خود مي باشند که در ادامه به تفصيل به آن ها خواهيم پرداخت.

بسته بندی فلزی

بسته بندی با قوطی آلومينيوم

آلومينيوم يک فلز غير سمي است که به طور طبيعي و به وفور در طبيعت يافت مي شود و در ميان عناصر مختلف، دسته ي سوم فراواني در غشاء زمين را داراست. آلومينيوم به هيچ وجه بافت غذا را تغيير نداده و در ميان تمامي مواد اوليه ي مورد استفاده در صنعت بسته بندي فلزی، تنها ماده اي است که به طور % ۱۰۰ غذا را از گزند اکسيژن که عامل اصلي تخريب و فساد غذاست، حفظ مي کند.علاوه بر سلامت ارگانيک غذا، طعم و بوي اصلي آن نيز توسط آلومينيوم به بهترين شکل محافظت مي شود.

خاصيت دمايي آلومينيوم در نوع خود به واقع خيره کننده است. چرا که شما مي توانيد آن را با مواد ۴۰- سانتي گراد تا ۲۳۰+ درجه سانتيگراد پر کنيد. بدون اين که به غذا يا ظرف آسيبي وارد شود. از اين رو است که آلومينيوم براي بسته بندي بازه ي وسيعي از محصولات همچون محصولات منجمد شده، سرد شده، تازه، ماندگاري طولاني، آردي و غذاهاي آماده مناسب است. ظروف آلومينيومي را مي توان در تمامي مدارس، سربازخانه ها، بيمار هواپيماهاي مسافربري مشاهده کرد. از آلومينيوم همچنين در ساخت ظروف يک بار مصرف نيز استفاده مي شود و به اين ترتيب مقدار زيادي از زمان نظافت و پذيرايي کاهش مي يابد. محصولات آلومينيومي به هيچ وجه شما را با محدوديت در به کارگيري مواجه نمي کنند و شما قادريد آن ها را در فريزر، يخچال و حتي داخل فر و روي اجاق گاز قرار دهيد.در هنگام استفاده از آن ها نيازي به نگران بودن براي محيط زيست نداريد چرا که ظروف آلومينيومي صد در صد قابليت بازيافت بدون حداقل دور ريز را دارند.

در بازيافت محصولات و مصرف دوباره آلومينيوم يک امتياز بسيار بزرگ نهفته است که آن هم ميزان بسيار کم انرژي مورد نياز، يعني تنها ۵ درصد از انرژي که در هنگام توليد اوليه آن نياز بوده، مي باشد. اين در حالي است که کيفيت بالاي محصول کاملا حفظ مي شود. از صنايع غذايي، صنایع بسته بندی دارویی، صنعت ساختمان گرفته تا صنعت اتومبيل سازي، همه و همه نيازمند به آلومينيوم هستند.

در بخش غذاهاي آماده، از ظروف آلومينيومي با ديواره هاي قطور استفاده مي‌شود. اين ظروف به دليل ضخامت ديواره در برابر ضربات مقاوم بوده و در تمامي مراحل توليد، سيل شدن، پاستوريزاسيون، استيريليزاسيون و البته حمل و نقل، در برابر ضربات احتمالي وارده مقاومت خوبي از خود نشان مي دهد. به دليل شکل مستطيلي، اين ظروف از سطح قابل توجهي از فضا براي رنگ شدن به رنگ هاي دلخواه و يا چسبانيدن انواع ليبل برخوردار مي باشد.

مزایای قوطی‌های آلومینیومی:

آلومینیوم به دلیل فراوانی، دوام بالا، وزن سبک و هدایت فلزی پرکاربرد می‌باشد. این فلز پرکاربرد در انواع کالاها مثل قطعات هواپیما، قطعات کامپیوتر، قوطی‌های بسته بندی مواد غذایی و غیره به کار می‌روند.قوطی‌های آلومینیومی صد در صد قابل بازیافت هستند و تقریبا بدون محدودیت و بدن از دست دادن کیفیت و دوام، بازیافت می‌شوند.میزان بازیافت قوطی‌های آلومینیومی ۶۸ درصد است که بیشتر از میزان بازیافت هر ماده‌ی دیگر است.استفاده از آلومینیوم بازیافت شده در تولید قوطی‌های بسته بندی مواد غذایی ۹۵ درصد کمتر از حالتی که از آلومینیوم خام استفاده می‌شود، انرژی مصرف می‌کند.قوطی های فلزی بادوام هستند و در حمل نقل آن مشکلی پیش نمی‌آید.

معایب قوطی‌های آلومینیومی:

در سال ۲۰۰۵ صنعت آلومینیوم تنها ۱۴۰ میلیون تن گاز CO2 تولید کرده است.آلومینیوم یک منبع غیر تجدید پذیر است و ۲ تا ۴ تن بوکسیت برای تولید یک تن آلومینیوم از طریق فرآیندهای ذوب و پالایش، مصرف می‌شود.تولید آلومینیوم بسیار هزینه‌بر است و بیش از ۲٫۳ میلیارد دلار در سال برای تولید آلومینیوم مصرف می‌شود.خوردگی حاصل در قوطی آلومینیومی می‌تواند باعث تغییر رنگ و کاهش ویتامین‌های مواد غذایی گردد.برخی تحقیقات نشان می‌دهند که BPA که یک پوشش شیمیایی در برخی قوطی‌های آلومینیومی است، ممکن است خطراتی برای سلامتی ایجاد کند.

بسته بندی فلزی


بسته بندی با قوطی فولاد (Steel)

متخصصين فولاد در مجموع ۷ ويژگي را براي اين محصول متصورند: ايمني، کاربرد، عملکرد مناسب، بهينه بودن، بازيافت و همه فن حريف بودن ،جنبه ي ايمني استيل از آن جهت حائز اهميت است. اين فلز به طور صد در صد در برابر انواع گاز، حلال ها، آب و غيره مقاوم بوده و از محصول بسته بندي شده به نحو احسن محافظت به عمل مي آورد.

بسته بندي هاي استيل در حمل و نقل ايده آل ترين گزينه محسوب مي شود چرا که اين فلز هيچ نيازي به نگهداري در يخچال در هنگام حمل و نقل ندارند. از طرفي تمامي ويتامين محصول در زمان تازگي، در بسته بندي هاي استيل به طور کامل محفاظت شده و به واقع به بدن مصرف کننده مي رسد.

در استفاده از استيل همواره بايستي به سبک وزن کردن محصول توجه داشت .هم اکنون بسته بندي هاي استيل نسبت به ۳۰ سال پيش ۴۰ درصد سبک تر شده اند. مي توان ۵۵ درصد از کل مواد اوليه ي مورد مصرف را از استيل بازيافت شده استفاده کرد تا به اين ترتيب به محيط زيست هم کمک شاياني کرده باشيم.

به دليل تک ماده اي بودن استيل، عمليات بازيافت آن چندان پيچيده و هزينه بر نيست و در حين بازيافت، کيفيت اوليه خود را به طور کامل حفظ مي کند. و البته شايان ذکر است که در ميان تمامي انواع فلزات، استيل داراي بالاترين ميزان بازيافت در جهان مي باشد. در مورد همه فن حريفي استيل همين بس که شما مي توانيد ظرف بسته بندی فلزی مورد نياز خود را در هر اندازه و شکلي با استفاده از استيل توليد کنيد و بر روي آن هر آن چه مي خواهيد حک کنيد.

بسته بندی فلزی

بسته بندی با قوطی قلع (Tin)

به طور معمول از قلع براي ايجاد خاصيت ممانعت کنندگي در برابر خوردگي و مبارزه با اکسيژن و اثرات آن بر روي سطوح فلزي استفاده مي شود. در صنعت بسته بندي، قلع به عنوان يک لايه محافظ بر روي استيل کاربرد دارد. به طور قطع نمي توان حيطه ي کاربرد اين فلز را در صنايع بسته بندي مشخص کرد.

چرا که از صنايع غذايي گرفته تا صنايع توليد لوازم آرايشي، قلع داراي کاربري هاي خاص خود مي باشد و دليل اين امر حفظ کيفيت مواد بسته بندی شده و قابليت استفاده ي چند باره ي آن است. علاوه بر موارد مذکور، قلع صد در صد بازيافت پذير است.

مزایای قوطی‌های قلع:

اگر عمل بازیافت به درستی انجام گیرد، قوطی‌های تولید شده با قلع، ۱۰۰ درصد قبل بازیافت خواهند بود.
در حال حاضر قوطی‌هایی که از قلع تهیه شده‌اند، برای بسته‌بندی بندی مواد غذایی از سایر بسته بندی‌ها مقاوم‌تر هستند.حداقل ۲۸ درصد از قوطی‌های قلع که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بازیافت می‌شوند.بازیافت قوطی‌هایی که از قلع ساخته شده‌اند، می‌تواند سبب صرفه جویی در هزینه‌های انرژی به ارزش ۳ میلیارد دلار شود.

معایب قوطی‌های قلع:

قلع و فولاد از منابع تجدید ناپذیر به شمار می‌روند.
۳۴ درصد از قوطی‌هایی که از قلع ساخته می‌شوند، بدون این که بازیافت شوند دور انداخته می‌شوند.
در این قوطی ها پدیده خوردگی در مقایسه با مواد اولیه بسته بندی دیگر سریع‌تر انجام می‌شود. در اثر خوردگی تغییراتی در سطح و داخل قوطی ایجاد می‌شود. به خصوص هیدروژن آزاد شده در داخل قوطی، منجر به باد کردن قوطی فلزی و در نتیجه سوراخ شدن آن می‌شود.
خوردگی حاصل در قوطی فلزی می‌تواند باعث تغییر رنگ و کاهش ویتامین‌های مواد غذایی گردد.

مزایای بسته بندی فلزی

۱ قوطي هاي فلزي بسيار سبک و ضد اکسيژن بوده و از محتويات نوشيدني هاي حساسي هم چون ماء الشعير، به بهترين شکل محافظت مي کنند.
۲ به دليل نوع درب تخت قوطي، مي توان آن ها را به راحتي بر روي هم انبار کرد به همین دلیل يک کاميون مي تواند دو برابر بطري ، قوطي بار بزند و به ويژه در مسيرهاي طولاني، ميزان زيادي از توليد CO2 جلوگيري مي شود.
۳ بیشتر قوطی های فلزی در مقابل ضربه های خارجی مقاوم  می باشند.
۴ خاصیت مسموم کنندگی در بین این قوطی هاپایین است.
۵ طي ۴۰ سال خدمت قوطي در صنعت بسته بندي، وزن آنها به کمتر از نصف تقليل يافته و از اين طريق، گامی بزرگ در جهت حفظ منابع اوليه برداشته شده است. در قوطي هاي استيل، ضخامت ديواره تنها ۰۶۵/۰ ميلي متر قطر دارد که اين يعني کمتر از ضخامت موي انسان.
۶ از جهت نگراني هاي زيست محيطي، قوطي بارها و بارها کارآيي خود را اثبات نموده است. در مورد این قوطي ها بايسي از لفظ مصرف بدون محدوديت استفاده کرد نه مصرف صرف. چرا که اين قوطي ها بارها و بارها قابليت بازيافت را دارند بدون اين که ذره اي از کيفيت خود را از دست بدهند.

معایب بسته بندی فلزی

۱ در این قوطی ها پدیده خوردگی در مقایسه با سایر مواد اولیه سریعتر انجام می شود. در اثر خوردگی تغیراتی در سطح و داخل قوطی ایجاد می شود. به خصوص هیدروژن آزاد شده در داخل قوطی، منجر به بادکردگی قوطی و در نتیجه سوراخ شدن آن می شود.
۲ خوردگی حاصل در قوطی فلزی می تواند باعث تغییر رنگ و کاهش ویتامینهای مواد غذایی گردد.
۳ افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی و نیاز به فن آوری ویژه و دانش فنی بالا
۴ محدودیت در بسته بندی بعضی از محصولات
۵ حمل و نقل و انبارداری قوطی های خالی حجم زیادی اشغال می کند و  انبار نگهداری قوطی ها بایستی عاری از بخار و رطوبت باشد

بسته بندی فلزی

بسته بندی فلزی نوین

بازار مصرف در حال رفتن به سمت محصولاتي است که به راحتي توسط مصرف کنندگان حمل و از آن راحت تر استفاده شود و شايد به همين دليل باشد که توليد کنندگان رو به توليد محصولات يک نفره و براي يک بار سرو کردن آورده اند. اما توليد کنندگان بسته بندي و صاحبان برندها همگي به دنبال ايجاد يک تفاوت بارز براي محصول خود بر روي قفسه ي سوپرمارکت ها هستند و گاهي اين تفاوت چشم گير را در ارايه محصولاتي با اشکال عجيب و قريب مي يابند. و گاهي آن را با چاپ طرح هاي گرافيکي خلاقانه همراه با رنگ هاي جذاب خلق مي کنند.

شرکت هايي همچون Alupak در حال خلق يک علم وسيع و جامع براي توليد انواع شکل هاي عادي و غير عادي براي بسته بندي محصولات غذايي مختلف مي باشد. زماني که طرح اوليه اين علم به پايان برسد، مشتريان اين شرکت قادر خواهند بود تا هر آن چه ايده در ذهن دارند را به واقعيت نزديک کنند.

در زماني که اروپايي ها از رفاه اقتصادي بيشتري برخوردار بودند، نوع بسته بندي ها بيشتر به سمت توليد و شيک بودن در حال حرکت بود ولي با توجه به بحران هاي اقتصادي اخير، شرکت هاي بسته بندي بايد به فکر توليد محصولاتي مي بودند که به معناي واقعي کلمه باعث ايجاد ارزش افزوده در اصل کالا گردد و از جذابيت صرف، کمي فاصله بگيرد.

سخن آخر


وقتي حرف از بسته بندي محصولات غذايي حساس به فساد در ميان باشد، بسته بندی فلزی بهترين گزينه هاست چرا که از ورود هر گونه ميکروارگانيسم به غذا جلوگيري مي کند.استفاده از بسته بندی فلزی علاوه بر صنعت غذاها در صنعت اتومبیل سازی، صنعت آرایشی و بهداشتی، صنعت دارویی، صنعت ساختمان و .. کاربرد دارد.
و برای بشکه ها و ظروف بزرگ ، کپسول هاي سوخت و اسپري ها،  قوطی های روغن های خوراکی، انواع کنسروها به کار می رود.

نیز کاربرد وسیعی دار، آلومينيوم، فولاد يا همان استيل و قلع داراي بيشترين ميزان مصرف در صنايع بسته بندی فلزی مي باشند. هر يک از اين ۳ فلز داراي ويژگي هاي منحصر به فرد خود مي باشند که در این مقاله به تفصيل به آن ها پرداختیم. همچنین مزایا و معایب بسته بندی فلزی را بررسی کردیم تا اطلاعات وسیع تری در این حوزه از بسته بندی به دست آوریم. در انتها شما را با مجموعه ویستا پک آشنا می کنیم.فعالیت این مجوعه طراحی و ساخت انواع دستگاههای بسته بندی از جمله دستگاه چسب زن کارتن ، دستگاه استرچ پالت، دستگاه شرینک پک  و … می باشد. ماشین آلات بسته بندی ویستا پک راهی آسان و سریع برای بسته بندی محصولات شماست.رمز موفقیت مجموعه VISTA PACK  در کیفیت است.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

بسته بندی قندوشکر

نکات مهم بسته بندی قند و شکر

قند و شکر از جمله محصولات خوراکی است که در بین مردم خریداری و مصرف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *