بسته بندی سیگار | ویستا پک

سیگار

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که دلیل با کیفیت بسته بندی سیگار چیست؟ چرا با وجود اینکه سیگار و دخانیات برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر است اما بسته بندشان از کیفیت بالایی برخوردار است؟
بر اساس یک آمار سرم سام آور، سرانه مصرف سیگار در ایران و جهان به بیش از دو میلیارد نفر می رسد و بیش از نیمی از این جمعیت در آسیا هستند.

آمارهای منتشر شده از سازمان های بین المللی نشان می دهد که ایران تقریبا بزرگ ترین بازار مصرف سیگار خاورمیانه را دارا می باشد. آماری که از مصرف سیگار وجود دارد هر روز افزایش پیدا می کند به طوریکه روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر سیگاری می شوند. نگاه کردن به این آمار گویای زنگ خطری برای سلامت انسان ها است و روز به روز آمار مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات افزایش پیدا می کند.

در گروه کالاهای خوراکی و دخانیات سیگار جزء کالاهای پر مصرف، پرتقاضا و بسیار حساس می باشد و لازم است مراقبت های  بیشتری را طی کند. سیگار از آنجا که خود عوارض مرگباری به دنبال دارد پس خیلی مهم است تا فرآیند بسته بندی آن به نحوی باشد که جلوی شدت عوارض گرفته شود.

در خط تولید سیگار تولید از به روزترین تکنولوژی ها و ماشین آلات پیشرفت استفاده می شود زیرا این محصول نسبت به سایر مواد خوراکی و دخانیات حساسیت ویژه ای دارد. به طوریکه از دستگاه های توتون خرد شده گرفته تا دستگاه های بسته بندی همگی باید به صورت کاملا بهداشتی و بدون دخالت دست باشند تا محصول نهایی دارای کیفیت و سایر استاندارهای لازم باشد.

تاریخچه سیگار

انسان از زمان های قدیم توتون را می شناخته است. سابقه مصرف دخانیات به طور تخمین در حدود ده هزار سال پیش می رسد. در کشور چین و یونان باستان، براساس نوشته های مورخین و آثار حکاکی شده، از تنباکو و توتون به عنوان داروئی گیاهی استفاده می شد. بومیان آمریکا از گیاه تنباکو استفاده های مختلفی می کردند از جمله مصارف مذهبی، مصارف دارویی و  حتی پذیرایی از مهمان هایشان . این بومیان اعتقاد داشتند که توتون و تنباکو درمانگر هر دردی است. از آن به عنوان ضد درد، بهبود زخم، درمان درد دندان استفاده می کردند.

تنباکو یا توتون گیاهی با برگ های پهن است که در اصل در آمریکای شمالی رشد می کرد. اما امروزه در سراسر جهان کشت می شود. مهم ترین قسمت گیاه توتون از نظر اقتصادی برگ توتون است. تنباکو به برگ های خشک و بریده شده این گیاه گفته می شود. مصرف اصلی گیاه تدخین دود حاصل از سوختن برگ های خشک آن است که دارای نیکوتین می باشد. برگ خرد شده یا بریده توتون است در کاغذ نازکی پیچیده می شود ،به طوریکه یک طرف آن را روشن کرده و دود حاصل از سوختن توتون را به داخل ریه می کشند.

نیکوتین موجود در دود تنباکو باعث ایجاد حالت سرخوشی زود گذر می شود. در سال ۱۹۰۲، جیمز بیوکنن دوک شرکت دخانیات بریتانیا- آمریکا را بنیاد نهاد و برای نخستین بار محصولی تولید کرده بود که در سطح دنیا توزیع شد. براساس سوابق تاریخی توتون در سال ۱۶۰۵ کم و بیش در عثمانی، مصر و هند شناخته شده بود. پس از تهاجم پرتغالی‌ها به جنوب ایران و اشغال جزیره هرمز و بندرعباس، توتون و تنباکو وارد ایران شد.م

 

بسته بندی سیگار

صنعت بسته بندی هر ساله پیشرفت های گسترده ای داشته است. اگر بسته بندی های امروزی را با نمونه های گذشته مقایسه کنید شاهد این رشد و تکامل خواهید شد. بسته بندی دخانیات الاخصوص سیگار جزء کارهای لوکس چاپی به حساب می آید و از آنجا که برندهای مهم و شناخته شده ای در این حوزه فعالیت می کنند لازم است ابتدا به حفظ برند توجه شود تا از تقلب و مشابه سازی به شدت جلوگیری شود

. بسته بندی سیگار در شکل های رایج و پیام های مشابه در بازار وجود دارد و تقریبا تمامی برندهای معتبر فرآیند بسته بندی مشابهی دارند. از آنجا که این بسته بندی باید حتما چندین مرحله مهم را پشت سر بگذارد پس بی توجهی به فرآیند تولید و یا نادیده گرفتن اصول بسته بندی می تواند تاثیرات منفی بر روی جذب مشتری داشته باشد.

در چاپخانه های بسته های سیگار آزمایش های مختلفی برای کنترل کیفیت به کار گرفته می شود تا به ثبات کیفیت سیگار منجر شود. در ساخت جعبه سیگار از مقوایی استفاده می شود که قبلا آزمایشات لازم بر روی آن انجام گرفته باشد و مشخصات فنی آن کاملا با سیگار انطباق داشته باشد چون در غیر این صورت وارد فرآیند تولید نخواهد شد.
در بسته بندی سیگار ابتدا از فویل استفاده می شود این فول از خشک شدن سیگار جلوگیری می کند و عطر آن را حفظ می کند سپس این فویل درون جعبه مقوایی قرار داده می شود و در نهایت با استفاده از دستگاه شرینک پک بسته ها پلمپ و در بسته های ۱۲ تایی عرضه می شوند. در جعبه اسم برند و هشدارهای سلامتی بر روی آن چاپ می شود و بسته هایی که این نکات را رعایت نکرده باشند حق عرضه در بازار را ندارند.

سیگار در بسته های نایلونی، جعبه های مقوایی، جعبه های فلزی، جعبه های چرمی، جعبه های چوبی و … عرضه می شود که در زیر مختصری با هر یک آشنا خواهیم شد.

بسته بندی سیگار

بسته بندی سیگار در جعبه مقوایی

بسته بندی سیگار همزمان با صنعتی و تجاری شدن کشورها تکامل پیدا کرد و برای محافظت از سیگار در برابر آسیب های ناشی از فشار و ضربه و سایر عوامل محیطی و صادرات آن ،لازم شد کارتن بسته بندی  مناسب برای آن طراحی شود. بسته بندی شکیل سیگار نشان می دهد که یک جعبه شکیل و زیبا می تواند محتوایی نامناسب داشته باشد و برای سلامتی انسان به شدت مضرر باشد. جعبه های که برای محافظت از سیگار طراحی می شوند نسبت به سایر بسته بندی های باید علاوه بر حفاظت از سیگارهای داخل جعبه، به شکل فیزیکی و قانونی از تولید کننده ،توزیع کننده، خرده فروش و مصرف کننده در مقابل پیامدهای استفاده نادرست محافظت کند.

اگر به بسته بندی سیگار نگاه کنید حتما طرح روی جلد آن و هشدارهایی نوشته شده نظر شما را جلب کرده است.هر بسته و طراحی که بر روی بسته بندی سیگار انجام می شود باید حاوی پیام های آشکار و پنهانی باشد. پیام هایی از قبیل نحوه انتقال، نگهداری، باز و بسته کردن جعبه، عرضه، ردیابی، به کار گرفتن، توزیع، مصرف، بازیافت را کنترل می کند.

 بسته بندی سیگاردرجعبه مقوایی

بسته بندی سیگار در جعبه فلزی

بسته بندی فلزی سیگار از خم شدن، خرد شدن و شکستن سیگار جلوگیری می کند.این جعبه های فلزی دارای بدنه ای مقاوم و درب قفل دار می باشد که در اطراف آن دو هولدر جهت منظم قرار گرفتن سیگارها وجود دارد. جعبه فلزی سیگار دارای ظرفیت‌‌های متفاوتی برای نگه داشتن سیگار شما دارد.به عنوان مثال ردیف ۲ تایی یا تک ردیفی. معمولا در بزرگ‌‌ترین حالت ۲۰ نخ سیگار در داخل آن قرار دهید اما برخی از انواع جعبه سیگار نیز که مخصوص سیگار برگ هستند، فقط تعداد کمی را در خود جای می‌‌دهند .

برای برخی از سیگارها مانند سیگار برگ میزان رطوبت بسیار مهم است در غیر این صورت کیفیت خود را از دست می‌‌دهد. جعبه فلزی برای سیگار برگ بسیار مفید است چرا که رطوبت و دمای مورد نیاز آن را حفظ می‌‌کند.

جعبه فلزی سیگار دارای مزیتهای می باشد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد

  • از جنبه مد و لوکس بودن مورد توجه افراد زیادی است
  • خرید این وسیله سبب می‌‌شود تا با داشتن تعداد محدود، مصرف سیگار روزانه فرد کمتر شود.
  • استفاده از آن از کثیف کردن دیگر وسایل داخل جیب شلوار و یا کت جلوگیری می‌‌کند.
  • برخی از جعبه های فلزی سیگار دارای فیلترهای قوی هستند که کمک به کاهش سموم می‌‌کند.

کیفیت بسته بندی سیگار

بسته بندی سیگار در نایلون

برای بسته بندی سیگار تنها از جعبه های کاغذی استفاده نمی شود بلکه می توان از انواع بسته بندی های پلاستیکی مقاوم نیز استفاده کنید که باعث خاص شدن بسته بندی می شود. برای بسته بندی پلاستیکی می توانید از انواع پاکت های زیپ دار ، بسته های وکیوم با شکل های گوناگون استفاده کنید.

 

مضرات سیگار

سیگار از چهارهزار ماده تشکیل شده است که هنگام سوختن بیش از دویست ترکیب شیمیایی دیگر تولید می کند. بخش زیادی از این مواد می تواند به انسان آسیب رسانده و موجب عوارض جبران ناپذیری شود. نیکوتین موجود در سیگار در مدت چند ثانیه به مغز و تمام اندام های بدن حتی وارد شیر مادران نیز می شود .نیکوتین با تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال عفونت در مجاری تنفسی را موجب می شود.

همچنین با مقاوم شدن انسولین در افراد سیگاری احتمال دچار شدن به دو نوع دیابت افزایش پیدا میکند. تقریبا بیست و نه درصد سیگار از شکر تشکیل می شود، رازی که بیماران دیابتی از آن بی اطلاع هستند. سیگار کشیدن موجب فرسایش مغز می شود و به عبارت دیگر برحافظه، یادگیری و منطق افراد تاثیر منفی می گذارد و سبب کاهش قابلیت های شناختی می شود

در گذشته شرکت های تولیدی الزامی برای درج هشدارهای سلامت بر روی محصولات خود نداشتند و دخانیاتی که از کشورهای دیگر وارد ایران می شد در سازمان دخانیات کشور دارای هشدار سلامتی می شدند. اما بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا تمام تولیدکنندگان دخانیات ملزم هستند که بر روی بسته بندی سیگارهای خود هشدارهای سلامت و بهداشت را چاپ کنند.

نوشته هایی از قبیل سیگار مرگبار است، سیگار عامل اصلی سرطان است و هشدارهایی از قبیل تصاویر ریه های سالم و ناسالم، حنجره های مبتلا به سرطان، دست و پاهای گرفتار به قانقاریا باید  از طریق چاپ روی کارتن بر روی جلد اصلی سیگار حک شود . از آنجا که پیام های تصویری و نوشتاری تاثیری در رغبت افراد برای ترک سیگار ایجاد نکرد یک شرکت تبلیغاتی تصمیم گرفت تا بسته های خود را به شکل تابوت بسازد تا این پیام را به سراسر جهان برساند که سالانه افراد زیادی در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند و این در واقع بحرانی جهانی محسوب می شود.

کیفیت بسته بندی سیگار

دستگاه بسته بندی سیگار

از مواد مورد نیاز برای تولید سیگار، می توان به توتون، چسب، کاغذ مخصوص و فیلتر اشاره کرد. نحوه تولید سیگار به این صورت است که ابتدا برگ های توتون وارد دستگاه خرد کن خط تولید سیگار آلپ شده و به ذرات ریز تری تبدیل می شود. هدف از این کار امکان جاسازی ذرات توتون در بدنه سیگار می باشد. سپس فیلتر سیگار از الیاف پلاستیکی یا گیاهی، تحت فشار و شرایط دمایی خاصی، تولید می شود. این فیلتر مواد سمی و فلزات سنگین چون سرب، مس و کروم موجود در دود سیگار را گرفته و مانع از ورود آنها به ریه انسان می شود.

پس از آن فیلتر ها توسط دستگاه برش، در اندازه های مورد نظر بریده می شوند. سپس توتون های خرد شده، درون کاغذ هایی با ضخامت خاص، ریخته می شود. دستگاه رول، تمامی کاغذ های حاوی توتون را رول نموده و به بخش اتصاف فیلتر ارسال می نماید. در آخر فیلتر های تولید شده به صورت کاملا اتوماتیک، در بخش ابتدایی سیگار  قرار می گیرد. سیگار بسته بندی شده و در جعبه یا نایلون قرار می گیرد.

در صورت نیاز می توان اسانس های مختلف را با استفاده از دستگاه تولید سیگار آلپ، به تنباکو افزود. بدین ترتیب، سیگار با طعم های متفاوت در اختیار مصرف کنندگان گرامی قرار می گیرد. همچنین برای افزایش ماندگاری تنباکو، مواد نگهدارنده مرغوب و استانداردی به آن افزوده می شود.

سیگار الکترونیک

سیگار الکترونیکی مانند سیگار طراحی شده است، و دارای نوک روشن می باشد. زمانی که فرد سیگاری آن را پک میزند، سیستم ترکیبی از بخار، طعم دهنده، و نیکوتین در چیزی شبیه به دود وارد بدنش می شود. فرد همانند دود سیگار را استنشاق کرده و نیکوتین موجود در آن جذب خون می شود. سیگار الکترونیکی معمولا به عنوان یک راه برای افراد سیگاری جهت جذب نیکوتین در مکان هایی که سیگار کشیدن مجاز نیست فروخته می شود.

برخی از مردم  به اشتباه فکر می کنند که این سیگار راه حلی برای کمک به ترک دخانیات است. سیگار الکترونیکی می تواند باعث ایجاد تغییرات کوتاه مدت در ریه شود که بسیار شبیه به موارد ناشی از کشیدن سیگار به طور منظم است،اما اثرات سلامت طولانی مدت هنوز نامشخص باقی مانده. همان طور که می دانید کنیکوتین اعتیاد آور است درنتیجه استفاده از سیگار الکترونیکی به وابستگی منجر میشود، مگر اینکه مصرف کننده خودش اقدام به ترک نماید.

کلام آخر

سرانه مصرف سیگار در جهان به بیش از دو میلیارد نفر می رسد و بیش از نیمی از درآمد حاصل از فروش سیگار سود است، لذا تولید و بسته بندی سیگار بسیار پرطرفدار است. شرکت ویستا پک آماده ارائه مشاور به شما عزیزان در خطوط بسته بندی می باشد. ما بهترین ماشین آلات صنعتی را برای شما انتخاب می کنیم . کارائی ماشین آلات vista pack ، ضامن تولید بهتر شماست.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

معرفی دستگاه بسته بندی نبات

بسته بندی مواد غذایی پیشینه دیرینه ای دارد که همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *