بسته بندی شکلات | ویستا پک

بسته بندی شکلات

شکلات با عطر، طعم، درخشش، لطافت، احساس ذوب شدن در دهان و بافت تعریف می شود و همه به نحوه پردازش کاکائو و شکلات بستگی دارد.حمل و نقل پس از برداشت کاکائو ، تبدیل آن به شکلات و همچنین بسته بندی شکلات، ذخیره سازی، حمل و نقل تأثیر مهمی بر خصوصیات این محصول دارد و همه مراحل تولید تا بسته بندی  آن حائز اهمیت هستند تا محصول نهایی رضایت خریدار را جذب کند.

آشنایی با تاریخچه شکلات

شکلات (به صورت خام یا فرآوری شده) ماده غذایی می‌باشد که از دانه‌های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آورند. اولین استفاده ثبت شده از شکلات به سال ۱۱۰۰ قبل از میلاد باز می‌گردد.در ابتدا اقوامی مانند مایا ها و آزتک ها از شکلات نوشیدنی می‌ساختند که به آن نامی به معنای “آب تلخ” داده بودند. دانه درخت کاکائو مزه بسیار تلخی دارد و حتما باید جوشانده شود تا طعمش تغییر کند.کاکائو بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و حداقل به مدت ۳ هزار سال در این منطقه کشت می‌شده . مدارک باستان‌شناسی حاکی از کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است.

شکلات در قسمت آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس محسوب می‌شد و از دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول استفاده می‌کردند. درگذشته شکلات بیشتر در نوشیدنی‌های شکلاتی کاربرد داشته‌است.در سال ۱۵۲۹ نوشیدنی شکلات توسط هرناندو کورتز از امریکا به مردم اسپانیا عرضه شد. والتر چارج من اولین کسی بود که در سال ۱۷۲۹ امتیاز ساختن شکلات را دریافت کرد.

اولین بار، فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکا به اروپا آوردند؛ و خیلی زود، این ماده جزو مواد غذایی قاره اروپا گردید. آن زمان از شکلات تنها در انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شد که البته مقداری شکر به نوشیدنی اضافه می‌کردند تا تلخی آن گرفته شود.تا قرن ۱۷، شکلات در اروپا، ماده غذایی گران قیمتی محسوب می‌شد که تنها ثروتمندان از آن استفاده می‌کردند.


در سال ۱۸۲۸ ، هلندی‌ها روشی اختراع کردند که طی آن، چربی دانه‌های کاکائو را می‌گرفتند و از آن، کره کاکائو تهیه می‌کردند. از باقی مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه نمودند.همچنین طی روشی دیگر، شکلات را قلیایی نموده و به این ترتیب، مزه تلخ آن را از بین می‌بردند. از آن زمان بود که شکلات‌ها به شکل امروزی تهیه شد.گفته شده که جوزف فرای، اولین کسی بود که در سال ۱۸۴۷، شکلات‌های امروزی را عرضه نمود که به راحتی قابل خوردن باشند. همچنین جان کدبری آبنبات شکلاتی را در سال ۱۸۴۹ تولید کرد.

شکلات در آن زمان تلخ و شیرین بود و ریچارد کدبری اولین کسی بود که شکلات را بصورت جعبه آورد. شیر شکلات قیمت این محصول را پایین آورد چون که کاکائو کمتری استفاده می‌کرد و به دلیل طعم کرم مانندش مشتریان آن را دوست داشتند و می خریدند.در سال ۱۸۷۵ شکلات شیری اختراع شد و پس از چهار سال شکلاتی تهیه شد که هنگام تکه کردن می شکست و روی زبان ذوب می‌شد.

اواخر قرن ۱۸ این ایده مطرح شد که می توان از شکلات به عنوان شیرینی یا چاشنی دسرها استفاده نمود. اروپایی‌ها (بریتانیایی‌ها) اولین کسانی بودند که این کار را ابداع کردند. پس از آن شیرینی فروشی‌های سوییس و دانمارک و ایتالیا نیز از شکلات به عنوان شیرینی استفاده کردند.
در اوایل ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها شروع به مخلوط نمودن مواد دیگر در شکلات کردند و در تنسی اولین نوع این مخلوط به نام گو گو کلاسترز مخلوطی از بادام زمینی و کارامل با رویه‌ای از میلک چاکلت به بازار عرضه شد.
در همان دوره ماشین آلات صنعتی برای تولید شکلات پیشرفت نمودند، ماشینها قادر بودن شکلات را بسیار سریعتر از کارگران درون کاغذ بپیچند و به همین دلیل قیمت شکلات بسیار ارزانتر شد و مردم معمولی توانایی خرید شکلات را پیدا کردند.

با این‌ همه محبوبیت و فراوانی شکلات بعد از جنگ جهانی اول به دست آمد. زیرا شکلات جیره اصلی و میان وعده سربازها در میادین جنگ شده بود.وقتی سربازها به خانه برگشتند از شکلات تعریف می‌کردند و به این ترتیب در سال ۱۹۳۰ چهل هزار نوع شکلات تولید شد.در جنگ جهانی دوم نیز شکلات برای نیروهای خارج از کشور فرستاده می‌شد تا به این ترتیب به جیره آنها کمکی شده باشد.سال ۱۹۰۰ شکلات شیری هرشی به بازار آمد و در سال ۱۹۲۳ کره بادام زمینی برای اولین بار تولید شد. سال ۱۹۳۳ برای نخستین بار کیت کت ساخته و مورد استقبال قرار گرفت.

بسته بندی شکلات

طعم، عطر و مزه شکلات

عطر، طعم، درخشش، لطافت ،احساس ذوب شدن در دهان و بافت همه خصوصیاتی هستند که شکلات را تعریف می کنند و همه به نحوه پردازش کاکائو و شکلات بستگی دارد. حمل و نقل پس از برداشت کاکائو (تخمیر ، خشک کردن ، تمیز کردن ، ذخیره سازی و حمل و نقل) و تبدیل آن به شکلات (بو دادن ، آسیاب کردن ، فشرده سازی ، خوک زدن ، قالب گیری و افزودن هسته و سایر مواد) و همچنین بسته بندی شکلات ، ذخیره سازی ، حمل و نقل و محصول نهایی تأثیر مهمی بر خصوصیات شکلات دارد.

همان طور که میدانید ، عطر و طعم مجموعه ای از ادراک بویایی ، لمسی و حسی است که به مصرف کننده اجازه می دهد یک ماده غذایی را شناسایی کرده و میزان لذت یا بیزاری را که به حس می کند ، بیان کند.

بسته بندی شکلات

بسته بندی شکلات

در تمام زندگی به ما گفتند كه درباره كتاب از روی جلد آن قضاوت نكنید. وقتی صحبت از انتظار برای شناختن شخصی پیش از تصمیم گیری در مورد نوع شخص او می شود ، این گفته درست است. اما وقتی صحبت از محصولات می شود به هیچ وجه. اگر این واقعیت داشت ، هر محصولی فقط مانند سیگارهای اروپایی به نظر می رسید ، بسته بندی سفید با قلم سیاه و سفید ساده به شما می گوید که آنها چه نوع محصولی هستند.
بسته بندی حائز اهمیت است و ما بسیاری از تصمیم گیری های خود را بر اساس آن انجام می دهیم. یک مطالعه جدید نشان می دهد بسته بندی حتی ممکن است در میزان علاقه ما به محصول (حداقل در مورد شکلات) نقش داشته باشد.

محققان دانشگاه ملبورن در استرالیا گزارشی منتشر کردند که نشان می دهد افراد نسبت به بسته بندی واکنش های مختلفی دارند.در این مطالعه ۷۵ مصرف کننده شکلات به طور متوسط ​​در سنین ۲۵ تا ۵۵ سالگی شکلات با شش مفهوم مختلف بسته بندی را می خورند. نتایج نشان داد که بین دوست داشتن بسته بندی شکلات و دوست داشتن طعم شکلات همبستگی مثبتی وجود دارد.در صورت تمایل برای کسب اطلاعات از کارخانه شکلات سازی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

در کنار فرآیندهای تولید ، تقاضا برای شکلات با کیفیت بالا در حال افزایش است. اما تولید فعلی شکلات با مشکلاتی روبرو است. مراحل مختلف تولید به ماشین آلات خاص خودشان متکی است تمیز کردن اجزا دشوار است و ذرات مضر می توانند در محصولات نهایی منتشر شوند.

به طور معمول حدود هفت مرحله برای تولید شکلات وجود دارد که شامل سه تا پنج دستگاه اختصاصی است. ابتدا لوبیا قبل از پوسته پوسته شدن برشته می شود تا پوسته اطراف لوبیا از بین برود. کاکائو حاصل از طریق یک تصفیه کننده می گذرد تا قوام نرم تری ایجاد کند. در مرحله بعد ، مواد تشکیل دهنده وارد یک جدا کننده می شوند که قبل از گذراندن مرحله تصفیه بیشتر ، دانه ها کوچک می شوند. آخرین مرحله کانچینگ است که در آن اسیدیته کاکائو از بین می رود.

بازار شکلات و کاکائو یک بازار با تحول سریع است. طبق تحقیقات اخیر ، پیش بینی می شود تقاضا برای شکلات در اروپا با رشد سالانه ترکیبی از ۳٪ ، بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ رشد کند. در حالی که اروپا بزرگترین تولید کننده جهان است ، عمده این تولید به شش شرکت بزرگ چند ملیتی بر می گردد.علاوه بر این ، با وجود پیشرفت در تولید مواد غذایی ، کاکائو هنوز هم یکی از محصولاتی است که مراحل زیادی را قبل از مصرف طی می کند. کیفیت محصول نهایی به مراحل مختلف و کیفیت درمانی بستگی دارد.

بسته بندی شکلات

انواع بسته بندی شکلات

تولید کنندگان شکلات معمولا بسته بندی های خاص برای محصول خود در نظر می گیرند و به برندینگ اهمیت زیادی می دهند. رنگ جعبه های شکلات نشان دهنده محتویات و طعم آن هاست. رقابت بالا در این صنعت باعث می شود به بسته بندی شکلات بیشتر اهمیت داده شود. در زیر با چند مدل بسته بندی شکلات آشنا خواهید شد.

جعبه بسته بندی شکلات جعبه های شکلات تکی و چند تایی برای محصولات مختلف کاربرد دارد و به شکل های مختلف تولید می شوند. برای شکلات هایی که در تماس با جعبه هستند از کارتن بسته بندی بهداشتی استفاده می شود و برای سایر شکلات ها از جنس های پشت طوسی، کرافت و ایندربورد استفاده می شود. جعبه های طلق دار برای نشان دادن شکلات ها به مشتری قبل از خرید کاربرد دارد که کیفیت محصولات را به مشتری نشان می دهد.

بسته بندی شکلات

استند شکلات برای فروش شکلات های تخته ای و کوچک از استند استفاده می شود چون بسیار شیک و زیباست و از شکلات محافظت می کند. علاوه بر این به عنوان برندینگ نیز از استند فروشگاهی استفاده می شود. رنگ این استند ها متناسب با رنگ محصول و رنگ لوگو و برند است.

پاکت بسته بندی شکلات برای فروش تعداد بالای شکلات های کوچک از پاکت کاغذی استفاده می شود. این پاکت ها خاص و زیبا می باشند و به خوبی از شکلات ها حفاظت می کنند.

جعبه بسته بندی ترافل همانند شکلات ترافل هم بسته بندی خاص خودش را دارد و در جعبه های چند تایی به فروش می رسد.

بسته بندی شکلات

جعبه بسته بندی شکلات هدیه شکلات به عنوان هدیه در بسیاری از مناسبت ها مانند ولنتاین کاربرد دارد و برای این منظور جعبه های شیک و خاص با جعبه های گرماژ بالا و طلاکوب یا یو وی طراحی می شود.

سخن آخر

شکلات چیست؟ شکلات با عطر، طعم، درخشش، ضربه محکم و ناگهانی، لطافت، احساس ذوب شدن در دهان و بافت تعریف می شود و همه به نحوه پردازش کاکائو و شکلات بستگی دارد.حمل و نقل پس از برداشت کاکائو ، تبدیل آن به شکلات و همچنین بسته بندی شکلات، ذخیره سازی، حمل و نقل تأثیر مهمی بر خصوصیات این محصول دارد و همه مراحل تولید تا بسته بندی  آن حائز اهمیت هستند تا محصول نهایی رضایت خریدار را جذب کند.

لذا در این مقاله ابتدا راجع به تاریخچه شکلات و عطر و طعم آن صحبت کردیم و در انتها با هم فرآوردی شکلات و انواع بسته بندی آن را بررسی کردیم تا نگاهی هوشمندانه تر به این خوراکی جذاب داشته باشید.
شرکت ویستا پک با برند VISTA PACK  متخصص در تولید و عرضه ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی می باشد . پیشنهاد ما است که دیگر نگران بسته بندی محصولات خود نباشید! کار را به ما بسپارید. برای آشنایی با دستگاه پرکن بسته بندی شکلات ویستا پک اینجا کلیک کنید.


صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

معرفی دستگاه بسته بندی نبات

بسته بندی مواد غذایی پیشینه دیرینه ای دارد که همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *