چسب کارتن | ویستا پک

چسب کارتن

امروزه چسب ها یکی از پرکاربردترین وسایل و ابزارها در زندگی افراد هستند و هر کدام از این چسب ها بسته به نوع کاربردی که دارند انواع مختلفی را دارند.
در انواع کارخانجات برای بستن کارتن با چسب کارتن از دستگاه مخصوص این کار کمک می گیرند،تا  ضمن افزایش سرعت چسب زنی ،از نیروی انسانی کمتری استفاده کنند.

چسب
ساخت و مصرف چسب از گذشته رایج بوده است.در قدیم، از موادی چون قیر و صمغ درختان به عنوان چسب استفاده می‌کردند. در تمام قرون گذشته و همچنین قرن نوزدهم چسب‌ها منشاء حیوانی و یا گیاهی داشته‌اند. چسب‌های حیوانی بطور عمده بر مبنای کلوژن مامالیام  Mammaliamبودند که پروتئین اصلی پوست، استخوان و رگ و پی است و چسب‌های گیاهی از نشاسته و دکسترین دانه‌های گندم، سیب زمینی و برنج تهیه می‌شدند.
از قرن نوزدهم بتدریج با پیدایش چسب‌های سنتتیک ساخته شده در صنعت پلیمر، چسب‌های سنتی و گیاهی و حیوانی از صحنه خارج شدند.صنعت چسب به صورت گسترده ای در حال رشد می‌باشد و تعداد محدودی وسایل مدرن ساخت بشر وجود دارد، که از چسب در آنها استفاده نشده است. در اتصالات اغلب وسایل از یک جعبه بسیار ساده غلات گرفته تا هواپیمای پیشرفته بوئینگ ۷۴۷ از چسب استفاده شده است.

امکانات بشر می‌تواند بوسیله چسب‌ها اصلاح گردد. مثلا استفاده از چسب در سیمان‌های سخت شده توسط UV در دندانپزشکی و سیمان‌های پیوند آکلریلیک در جراحی استخوان می‌باشد. پیشرفت جدیدی که اخیرا در کاربرد چسب حاصل گشت، اتصال ریل‌های فولادی و تراموای جدید شهر منچستر بود. چسب‌ها نه تنها برای موادی که بایستی چسبانده و بهم پیوسته شوند، بلکه در ایجاد چسبندگی برای موادی از قبیل جوهر تحریر ، رنگها و سایر سطوح پوششی ، وسایل بتونه کاری و وجوه میانی در مواد ترکیبی از قبیل فولاد یا بافت پارچه، در تایرهای لاستیکی و شیشه‌ یا الیاف در پلاستیک‌ها ضروری هستند.
امروزه چسب ها یکی از پرکاربردترین وسایل و ابزارها در زندگی افراد هستند و هر کدام از این چسب ها بسته به نوع کاربردی که دارند انواع خاص را دارند. در واقع نقش اصلی هر نوع چسبی چسباندن و متصل کردن اجزای تشکیل دهنده یک شی است.در زیر با انواع چسب های متعارف آشنا خواهید شد.
 

چسب یک، دو، سه
احتمالا نامگذاری این نوع چسب به خاطر این بوده که تنها در عرض ۳ ثانیه خودش را می گیرد و دو قطعه را سریع به هم می چسباند. چسب های یک، دو، سه تقریبا همان عملکرد چسب های قطره ای را دارند اما حجم شان کمی بیشتر است. این نوع چسب ها به صورت دوتکه عرضه می شوند که تکه اول چسب و تکه دوم اسپری خشک کننده خواهد بود. بهترین روش استفــــاده چسب این است که یک سطح را کاملا به چسب آغشته کنید و سطح دیگر را اسپری خشک کننده بزنید و سپس بلافاصله دوتکه را به هم بچسبانید. اسپری کمک می کند که چسب در عرض ۳ ثانیه خودش را بگیرد. در حال حاضر مارک های ترکیه ای و «جلاسنج» باکیفیت ترین انواع این نوع چسب ها هستند.

چسب کارتن

چسب آکواریوم

چسب های آکواریوم معمولا برای هر مکان و محلی که نیاز به آب بندی داشته باشد استفاده می شوند. در حال حاضر این چسب ها در ۲ نوع معمولی و ضدباکتری عرضه می شوند که نمونه ضدباکتری آن دیر تر سیاه می شود و عمر بیشتری هم دارد. البته همین امر باعث می شود که کمی قیمتش گران تر باشد.بهترین مارک چسب های آکواریوم «کاســـپین» و «رازی» اســـت. چسب های آکواریوم دارای رنگ بنـــدی سفید، شفاف و رنگی است که معمولا مدل شفاف و بی رنگ آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای کار با چسب آکواریوم بهتر است یک دستکش پلاستیکی یکبار مصرف دستتان کنید تا چسب به پوست دستتان نچسبد.

چسب قطره ای

چسب های قطره ای تنوع بسیار بالایی در بازار دارند و نمونه های داخلی و خارجی آن به وفور در همه جا پیدا می شود. این چسب های دو ، سه گرمی بهترین نوع برای چسباندن هر آنچه که نیاز به حجم کم چسب و قدرت بالا دارد،مناسب است .مثلا برای چسباندن تکه های شیشه یا قطعات ریز به یکدیگر که باید از حجم چسب اندک استفاده کنید، این نوع چسب کاملا مناسب خواهد بود. بی رنگی، یکی دیگر از مزیت های چسب های قطره ای است و پس از کاربرد خودش را نشان نمی دهد.

هنگام استفاده از چسب های قطره ای خیلی مراقب باشید تا با پوست دستتان برخوردی نداشته باشد؛چون به این راحتی ها پاک نمی شود. چسب های قطره ای برای چسباندن شیشه، سنگ، پلاستیک و برخی قطعات فلزی کارایی دارند.

چسب کارتن

چسب پی وی سی

این نوع چسب برای قطعات پلاستیکی مختلف که نیاز به فشار قوی داشته باشد کاملا کارایی دارد؛ مثلا برای چسباندن انواع لوله های پلاستیکی به یکدیگر می توانید این نوع چسب ها را به کار ببرید. چسب های پی وی سی دارای دو نوع معمولی و تارگت هستند که مدل تارگت آنها قدرت چسبندگی بیشتر و قدرت بالاتری دارند و البته سرعت چسبندگی شان هم کمی بیشتر است.

در حال حاضر شرکت «رازی» بهترین نوع چسب پی وی سی را تولید می کند.برای استفاده از این نوع چسب هم می توانید از نوک خود تیوب چسب برای مالیدن آن به سطح مورد نظر بهره ببرید. از آنجا که چسب پی وی سی وقتی در معرض هوای آزاد قرار بگیرد سفت می شود و کیفیت خود را از دست می دهد، پس از مصرف، سریعا در تیوب آن را ببندید.

چسب دوقلو

این یکی هم جزو قدیمی های انواع چسب هاست که حالا مدل های جدیدتر آن هم به بازار آمده است. یادتان باشد که این نوع چسب بهتر است برای چسباندن اشیایی استفاده شود که حالت خشک و شکننده دارند. چسب دوقلو نوعی چسب ترکیبی است و باید برای استفاده از آن، مقادیر برابر از ۲ تیوب جداگانه را با هم مخلوط کنیم. سطوح فلزی، شیشه ای، چینی، سنگی و حتی چوبی برای استفاده از چسب دوقلو مناسبند.

درضمن چسب های دوقلو معمولا در دو نوع شفاف و رنگی در بازار به فروش می رسند. چسب دوقلو مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و مقاومت نوع معمولی آن نسبت به نوع شفاف آن، در برابر حرارت بالا تر است. همین خصوصیت باعث شده که توسط مکانیک ها برای چسباندن قطعات موتور اتومبیل هم مورد استفاده قرار گیرد. این چسب را می توان پس از مخلوط کردن تا ۵ دقیقه استفاده کرد.

چسب کارتن

چسب شیشه ای

نوار چسب شیشه ای از انواع چسب های بی رنگ است و تقریبا می توانند روی هر سطحی بچسبند که کاربرد های بسیار زیادی در مصارف صنعتی مانند صنعت کاشی و سرامیک و مصارف خانگی دارند.چسب شیشه ای همانند چسب برق یکی از مدل های چسب نواری است و برای اولین بار و به شکل اتفاقی در دهه ۱۹۲۰ و در آمریکا ساخته شد. ریچارد درو یک شاگرد مغازه نقاشی بدنه اتومبیل بود.

در آن زمان برای نقاشی بخشی از بدنه اتومبیل بقیه قسمت ها را با روزنامه و چسب می پوشاندند. او که از کیفیت و شرایط چسب ها راضی نبوده به فروشنده گفت که چسب های شیشه ای را به تولید کنندگان خسیس خودت برگردان و بگو چسب بیشتری در آن ها بریزند، تا چسبندگی بیشتری داشته باشند. او سپس چسب مخصوص خود را درست کرد و چون در زبان انگلیسی خسیس به شکل اسکاچ (scotch) تلفظ می شود نام چسب های اون نیز به همین شکل باقی ماند و حتی در ایران نیز به نوار چسب شیشه ای پهن، چسب اسکاچ گفته می شود.پس از این اتفاق بود که کارخانه اسکاچ شروع به تولید انواع چسب نواری شیشه ای کرد و به نوعی بازار تولید چسب های جامد را متحول کرد.

معایب چسب کارتن :ازcrystal adhesive tape برای مصارف بسیار زیادی استفاده می شود. این چسب ها به دلیل بی رنگ بودن و همچنین قابلیت چسبندگی مناسب خود، تقریبا می توانند در هر مکانی استفاده شوند. البته چسب های شیشه ای در کنار نکات مثبت خود از دو نظر نیز آسیب پذیر هستند. نوار چسب شیشه ای ضد آب و گرد و غبار نیست و در صورتی که در برابر آب و گرد و غبار قرار بگیرد، به سرعت قدرت چسبندگی خود را از دست می دهد. بنابراین در مواردی که ممکن است که چسب در برابر آب یا در فضای باز قرار بگیرد، بهتر است که از چسب های دیگر (مانند چسب آکواریوم) استفاده کنید.

دومین نکته هم مربوط به میزان تحمل گرما است. این چسب ها نمی توانند دمایی بالاتر از دمای عادی هوا را تحمل کند. برای مثال در صورت چسباندن بر روی سیم و بالا رفتن ولتاژ سیم ممکن است که چسب آب شده و یا منجر به آتش سوزی شود. بنابراین دقت کنید که از این مدل چسب ها فقط برای موارد کم خطر استفاده کنید.

انواع نوار چسب شیشه ای: نوار چسب شیشه ای یا همان crystal adhesive tape دارای مدل های مختلف شناخته شده ای نیست. معمولا نوارها در طول و عرض با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از این چسب های صنعتی هم برای مصارف خاص و تخصصی تر ساخته می شوند و قدرت چسبندگی بیشتری دارند. به طوری کلی نوار چسب شیشه ای در ایران به دو دسته تقسیم می شود:چسب کتاب و چسب کارتن.

چسب کتاب:چسب کتاب حدودا سه سانتی متر عرض دارد و چسبندگی خیلی زیادی ندارد. معمولا از چسب کتاب برای چسباندن قطعات کاغذ به یکدیگر استفاده می کنند

چسب کارتن پهن:نوعی دیگر از چسب های شیشه ای، چسب های پهن می باشند که به اندازه ی پنج سانتی متر و یا بیشتر عرض دارند. این چسب ها در مقایسه با چسب کتاب چسبندگی بیشتری دارند. چسب پهن برای مصارف زیادی استفاده می شود و فقطه به چسباندن کاغذ محدود نیست.

چسب کارتن

چسب کارتن پهن

شکل ساختاری این گونه چسب ها به این صورت است که لایه ای از مواد چسبنده روی نوارهایی با جنس های مختلف مثل کاغذ و فیلم و پلاستیک و فویل و یا فلزی و پارچه پوشش داده می شود.این چسب ها کاربردهای متنوعی دارند. که یکی از این کاربردهابسته بندی و چسب زنی کارتن ها می باشد. در واقع استفاده از این نوع چسب حمل و نقل هر نوع وسیله ای را آسان نمود. لذا داشتن یک چسب کارتن که از دوام و قدرت چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است می تواند خیال افراد را در خصوص حمل و نقل بدون خطر وسایل راحت کند. چرا که استفاده از این نوع چسب تضمین می کند که در زمان حمل و نقل هیچ نوع وسیله ای از کارتن ها و بسته بندی ها بیرون نمی ریزد.

مشخصات چسب کارتن پهن:چسب های پهن بنا به نوع و اندازه ای که دارند کاربردهای مختلفی دارند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم. چسب های پهن ۵ سانتیمتر مناسب بسته بندی کارتن ها است. این نوع چسب از سایرین پرفروش تر می باشد. چرا که چه در منازل و چه ادارات و شرکت ها برای پلمپ و بسته بندی محصولات و کالاهای خود از این نوع چسب استفاده می کنند. معمولا جنس این نوع چسب، پلاستیکی است. از مزایای این چسب ها این است که دارای متراژهای مختلفی هستند. همچنین این نوع چسب ها ضد رطوبت می باشند. برخی از نوار چسب های پهن نیز هستند که دارای عرض ۳۰ سانتیمتر و طول ۹۰ یارد هستند.

از دیگر قابلیت های این نوع چسب ها این است که قابلیت چاپ دارند یعنی می توانید تصویر مورد نظر خود را روی این چسب ها چاپ کنید. این مساله سبب می شود که در بسته بندی شرکت های مختلف بتوان از این چسب ها استفاده نمود.برای مراقبت کردن از این نوع چسب ها بهتر است که آن ها را در دمای مناسب نگه دارید و از این رو حتی الامکان  ﺁن ها را دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگه دارید.

ویژگی مهم یک چسب کارتن پهن: از مهم ترین ویژگی های این نوع چسب قدرت چسبندگی بسیار بالا و همچنین دوام و استحکام در برابر کشیدگی زیاد است که بسیار دیر پاره می شود. از دیگر مزایا و ویژگی های چسب قیمت بسیار مقرون به صرفه آن است که سبب شده تمام اقشار جامعه قدرت خرید این محصول را داشته باشند.

کاربردهای چسب کارتن  پهن : چسب نواری پهن از انواع چسب ها است که امروزه بسیار پرکاربرد است. کاربرد این نوع چسب زمانی احساس می شود که وقتی تمام کارتن ها با ابعاد مختلف را جمع آوری کردید و برای بسته بندی آن ها نیازمند چسب هستید. در این مواقع کاربرد چسب کارتن مشخص می شود.یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان خرید این چسب کارتن باید به آن دقت داشته باشید قدرت چسبندگی و دوام بالای آن ها است. چرا که در زمان بسته بندی کارتن و جعبه نمی دانید که این چسب ها قرار است چه فشاری را تحمل کنند. معمولا چسب کارتن در تمام وسایل و تجهیزاتی که قابلیت و پذیرای چسبندگی را دارند اثر می کند و با کیفیت و قدرت چسبندگی بسیار قوی که دارد سبب پوشش دهی تجهیزات می شود.

جنس نوار چسب کارتن

نوار چسب های پهن از مواد مخصوصی ساخته شده است. جنس این نوارها طوری است که هنگام چسبیدن هیچ احتیاجی به گرما و حرارت ندارد. کافی است کمی با انگشتان خود بر روی چسب ها فشار وارد نمایید تا متوجه شوید که چقدر قابلیت چسبندگی قوی دارند. موادی که در نوار چسب ها به کار می رود عبارتند از : پلاستیکی،کاغذی، فیلمی، فلزی.

جا چسبی مخصوص چسب کارتن

این جا چسبی ها در جنس ها و سایزهای متنوع موجود است. افراد می توانند چسب را همراه با جا چسبی خریداری نمایند تا در هنگام بسته بندی ها، سرعت عمل بیشتری داشته باشند. این امر باعث می شود شما دیگر سراغ قیچی برای قطع کردن چسب نروید. همچنین جاچسبی باعث هدر نرفتن چسب می شود، زیرا هنگام بریدن یا کشیده شدن بدون جاچسبی ممکن است در بین راه هنگام بسته بندی، چسب تا بخورد.

سخن آخر:

امروزه در انواع کارخانجات برای بستن کارتن با چسب کارتن از دستگاه مخصوص این کار کمک می گیرند، تا ضمن افزایش سرعت چسب زنی ،از نیروی انسانی کمتری استفاده کنند. این دستگاه به نام دستگاه چسب زن کارتن شهرت یافته. شرکت ویستا پک مبتنی بر تحقیقات و با تکیه بر کیفیت و نوآوری اقدام به ساخت این دستگاه نموده است. ما برای ساخت برترین ماشین آلات، بهترینم ها را برگزیده ایم.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند vista pack برای راحتی مشتریان خود علاوه بر عرضه ماشین آلات، متریال مصرفی دستگاه ها مانند چسب شیشه ای را تامین می کند. خدمت به شما افتخار ماست.

 

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

شيشه بسته بندی

شيشه بسته بندی | ویستا پک

آیا شيشه بسته بندی مناسب است؟ با ساخت و تولید انبوه بطری و تنوع در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *