کارتن بسته بندی | ویستا پک

کارتن و جعبه
کارتن بسته بندی يکي از قديمي‌ترين، مهمترين و پرکاربردترين مواد اوليه در صنعت بسته‌بندي است. محصولات زیادی از مزاياي بسته بندي‌هاي مقوايي بهره مي‌برند. اين بسته‌ها را مي‌توان از انواع مقواهاي سفيد شده و سفيد نشده، و حتي بازيافت شده، توليد کرد. بسته‌هاي مقوايي به سرعت با مصرف کننده ارتباط برقرار مي‌کنند، نسبتا سبک هستند و براي محافظت از بسياري از کالاهاي مناسب هستند و به سادگي قابليت بازيافت محصولات دارند. از طرفي بسته‌هاي مقوايي قابليت چاپ بسيار مطلوبي دارند و سطح مناسبي براي معرفي کالا در اختيار مي‌گذارند.

کاغذهای اولیه به جهت گرانی و دشواری در تولید در اکثر موارد برای تحریر استفاده می‌شد. این کاغذها از پوست حیوانات یا نوعی کاغذ اولیه به نام پاپیروس بودند. پاپیروس را مصریان باستان، در قرن پنجم پیش از میلاد، از فشردن و خشک کردن ساقه‌های نرم داخلی گیاهی به همین نام تولید می‌کردند. بافت‌های سلولزی بلند، اساس ساختمان کاغذ قدیمی پاپیروس را تشکیل می‌داد. حال آنکه در کاغذهای امروزی بافت‌های سلولزی کوتاه‌تری، که از چوب و یا پنبه به دست می‌آید، شالوده کار است. کاغذ بافتی یکپارچه است که از الیاف گیاهی ساخته شده که به شکل رول یا برگ تهیه می‌شود و مرغوبیت آن به مواد اولیه و چگونگی عمل آوری آن بستگی دارد. از نظر کیفیت بهترین کاغذها از الیاف کتان و پنبه بدست می‌آیند، کاغذ ساخته شده از چوب کاج در جای دوم و کاغذ نیشکر پس از آن قرار می‌گیرد.

کاغذ بسته بندی


کاغذ بسته بندی

کاغذ هم مثل پارچه پشت و رو دارد. روي کاغذ آن طرفی است که در کارخانه کاغذ سازي به طرف نمد قرار می گیرد و صاف تر است. پشت کاغذ آن طرفی است که در کارخانه زیر کار است و روي آبکش قرار می گیرد. چاپ سیا و سفید و رنگی بر طرف روي کاغذ مرغوب تر خواهد بود و نتیجه بهتري دارد.
براي صاف کردن پشت کاغذ آن را از زیر نوردهاي پرس براق عبور می دهند. این کار “ساتیناژ ” نام دارد. براي تشخیصپشت و روي کاغذ آن را برش می دهند، پس از برش، لبه الیاف به سوي پشت کاغذ خم می شوند و اگر لبه کاغذ را با انگشتان لمس کنیم متوجه لبه دار بودن یک طرف آن می شویم.
کاغذ هاي مرغوب تر داراي مواد سلولوزي بیشتري هستند و سفیدترند. کاغذ هاي نا مرغوب مواد چربی بیشتري دارند و زردترند. کاغذ هاي نامرغوب با گذشت زمان و به ویژه بر اثر گرما، شکننده می شوند و ممکن است موریانه آنها را بخورد.
کاغذ هاي گلاسه مرغوب ترین نوع کاغذ هستند که هر چه سنگین تر باشند (یعنی گرماژ آنها بیشتر باشد)، کیفیت چاپ روي آنها بهتر است. معمولا” کارهاي رنگی و یا اعلا را روي کاغذ گلاسه چاپ می کنند. هر چه مقدار و تعداد رنگ ها بیشتر باشد، کاغذ گلاسه سنگین تري لازم است.
سطح کاغذ داراي خواب یا راه است . به هنگام چاپ باید کاغذ طوري به ماشین خورانده شود که راه آن موازي محور سیلندر باشد و در صحافی کتاب باید خواب کاغذ موازي عطف کتاب باشد.
هر گاه خواب یا راه کاغذ موازي عطف کتاب نباشد، برگ هاي کتاب حالت افتادگی ندارند بلکه به حالت ایستاده رو به بالا قرار می گیرند و خواننده آن را با فشار می خواباند، در نتیجه کتاب زودتر فرسوده می شود.
کارخانه هاي کاغذ سازي در دنیا، رول هاي کاغذ را به صورت ورق برش داده و سپس ورق کاغذ را در اندازههاي گوناگون بریده و پس از بسته بندي در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

تقسیم بندي بین کاغذ و مقوا


مرز تقسیم بندي بین کاغذ و مقوا کاملا مشخص نیست و دلیل این امر این است که وزن سبک ترین مقوا از سنگین ترین کاغذ کمتر است در تعیین این مرز، کاربرد نسبت به وزن نقش مهم تري دارد. به طور کلی، کاغذ براي چاپ و مقوا براي بسته بندي استفاده می شود .
کاغذها بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو گروه تقسیم می شوند:
الف) کاغذهاي حاوي چوب یا کاغذهایی که از تفاله مکانیکی ساخته می شوند که انواع این کاغذها عبارتند از:
کاغذهاي چاپ روزنامه که یا کلا از تفاله مکانیکی ساخته می شوند و یا مقدار کمی (حداکثر تا ۱۵ درصد) تفاله شیمیایی تصفیه شده دارند. امروزه به طور روزافزون به جاي تفاله مکانیکی از فیبرهاي بازیافتی استفاده می شود.
کاغذهاي مجله بدون پوشش که در ساخت این کاغذها به طور معمول از ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد تفاله مکانیکی، ۱۰ تا ۲۵ درصد تفاله شیمیایی تصفیه شده و همچنین ۱۵ تا ۳۰ درصد سایر مواد افزودنی استفاده می شود.
کاغذهاي پوشش دار مجله که حاوي ۴۰ تا ۶۰ درصد تفاله مکانیکی ، ۲۵ تا ۴۰ درصد تفاله خاك اره تصفیه شده و ۲۰ تا ۳۵ درصد مواد پر کننده و رنگ پوششی می باشند .
ب )کاغذهاي چاپی بدون چوب (کاغذهاي ترم) که به طور عمده از تفاله شیمیایی و کمتر از ۱۰ درصد تفاله مکانیکی ساخته می شوند. انواع این نوع کاغذها عبارتند از:
کاغذهاي چاپ بدون پوشش که از ۵۵ تا ۸۰ درصد تفاله تصفیه شده چوب، حداکثر تا ۳۰ درصد تفاله تصفیه شده خاك اره و ۱۰ تا ۳۰ درصد سایر مواد پرکننده ساخته می شوند.
کاغذهاي چاپ روکش دار که در این نوع کاغذ ضخامت لایه پوشش به مورد استفاده کاغذ بستگی دارد.
انواع دیگر کاغذ عبارتند از:
کاغذهاي بسته بندي و لفاف
کاغذهاي تیشو
کاغذهاي پشت چسب دار – لیبل
کاغذهاي ضد چربی
کاغذهاي دیواري

مقوای بسته بندی
مقواها

مقواها به طور عمده از تفاله هاي شیمیایی و مکانیکی و فیبرهاي بازیافتی ساخته می شوند و مقوا ها را با توجه به مورد استفاده می توان به ۴ دسته کلی تقسیم نمود :
الف) مواد خام مورد استفاده براي ساخت ورق کارتن بسته بندی بسته بندي که شامل لایه سطحی و لایه موج دار میانی ورق هاي کارتن می باشند.
ب) مقواهاي جعبه که براي ساخت انواع جعبه مقوایی بسته بندي استفاده می شوند و شامل تقسیمات متعدد می باشند.
پ) مقواهاي بسته بندي مایعات
ت) مقواهاي گرافیکی که در ساخت محصولاتی از قبیل کارت، فایل، پوشه، محافظ و پوشش دهنده ها کاربرد دارند.

کارتن بسته بندی مقوایی

کارتن بسته بندی های مقوایی در دو نوع دایکاتی و لمینتی تولید می شوند. کارتن دایکاتی در رنگ های سفید و ساده قهوه ای و کارتن های لمینتی با پوستر چاپ شده ی حداکثر ۵ رنگ که توسط واحد طراحی و چاپ تولید شده است، لمینت می گردند. نوع چاپ قابل ارائه برای کارتن لمینتی به صورت افست و برای کارتن دایکاتی به صورت فلکسو می باشد.
کارتن ها دارای ضخامت های E فلوت ، B فلوت و C فلوت و گراماژ ۴۰۰ تا ۷۵۰ گرم بر متر مربع می باشند که مطابق سفارش مشتری تولید می گردند.

کارتن بسته بندی سال هاست که برای حمل و نگهداری محصولات و اشیاء مختلف استفاده می شوند. انواع مدل و اندازه ی کارتن و جعبه بسیار گسترده است. به همین دلیل، در اینجا به معرفی انواع کارتن بسته بندی پرداخته ایم تا با کاربرد آن ها بیشتر آشنا شده و من بعد، کارتن ها را بر حسب نیاز خود انتخاب نمایید.

کارتن های باز قفسه ای


انواع کارتن بسته بندی، جعبه های باز قفسه ای نوعی از انواع جعبه های کارتنی هستند که بیشتر در قفسه های خوار و بار فروشی و فروشگاه های مواد غذایی آنها را می بینیم. بقال ها و فروشنده ها از این کارتن ها برای نگهداری و در معرض نمایش گذاشتن محصولات استفاده می کنند. پس این کارتن ها بطور معمول دو مسئولیت دارند:

  1. نگهداری از محصولات در مغازه ها
  2. نمایش محصولات و برندها
    این سبک از کارتن بسته بندی در اندازه های متفاوت یافت می شوند و بنابراین، می توان آنها را متناسب با اندازه ی محصولات انتخاب کرد. اگر چند محصول با قیمت های متفاوت روی یک قفسه قرار دارند، این کارتن ها گزینه ی بسیار خوبی برای تفکیک آنها هستند.

کارتن هابسته بندی آرشیو بندی و بایگانی

کارتن های آرشیو بندی و بایگانی 


این نوع کارتن ها برای بایگانی و انبار کردن اسناد و مدارک یا وسایل شخصی برای یک مدت طولانی طراحی شده اند. قیمت جعبه های انباری به صرفه است زیرا اغلب از کارتن تک لایه ساخته می شوند. با این حال، قدرت فوق العاده ای در تحمل وزن سنگین دارند. این جعبه ها هم در سایز های مختلف در بازار موجود هستند. این نوع از انواع جعبه ها غالباً به صورت یک جعبه مقوایی و درپوش مجزا و جداگانه عرضه می شوند، گرچه می توان آن ها را به صورت یک تکه نیز تولید کرد. از آن‌جایی که هدف از طراحی چنین جعبه هایی انبار کردن طولانی مدت محتویاتشان می باشد، درپوش و جعبه غالباً از هم مجزا هستند.

از این جعبه ها برای ذخیره کردن اسناد و مدارک، وسایل شخصی و سایر مصارف اداری بهره می گیرند. عموماً جعبه های مقوایی مخصوص آرشیو بندی و بایگانی را از مقوای تک جداره می سازند، بدین معنا که ساخت چنین جعبه هایی مقرون به صرفه می باشد. جعبه های ارزان قیمتی که پس از مونتاژ و سوار کردن، قدرت و استحکام حیرت آوری از خود نشان می دهند.

کارتن بسته بندی قفل شو

کارتن های قفل شو

این کارتن ها معمولا برای حمل اشیاء ریز و کوچک به کار برده می شوند.بعلاوه، بسیار محکم و سبک هستند. از بارزترین ویژگی های این جعبه ها می توان به مستحکم و بادوام بودن و راحت و سریع مونتاژ شدن آن ها اشاره داشت، به همین دلیل هم در صنعت پست محبوبیت چشمگیری داشته و استفاده از آن ها رونق و رواج فراوان دارد.

این نوع از انواع جعبه مقوایی از جنس مقوای موجدار بوده و به صورت خام در رنگ های سفید و قهوه ای موجود می باشند اما بسته به میل شما می توان تصاویری را هم بر رویشان چاپ کرد. برای سهولت انبار کردن، این سبک از جعبه مقوایی را به صورت صاف و تا نخورده و در قالب یک پالت عرضه می کنیم، البته مدنظر داشته باشید ما می توانیم این جعبه ها را مطابق با نیازها و خواست های شما بسته بندی و ارسال کنیم.

کارتن های پیتزایی

کارتن های پیتزایی فقط برای پیتزا نیستند! در واقع، از این سبک جعبه ها بیشتر به عنوان بسته های پستی استفاده می شود. البته برای تولید کارتن بسته بندی پیتزا و سایر فست فود و خوراکی ها باید از سازمان بهداشت مجوز گرفت. این کارتن ها را هم می توان با توجه به نیاز مشتری در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید کرد.

کارتن های پاکتی

دلیل نامگذاری این کارتن ها این است که بعد از بسته شدن، شبیه یک پاکت نامه بدون درز می شوند.کارتن بسته بندی های پاکتی دیگر نیازی به چسب مایع یا نواری ندارند. علاوه بر این، لبه ی درب کارتن به داخل آن فرو می رود و باعث می شود تا کاملا مهر و موم گردد. زمانی که این جعبه ها را مونتاژ می کنید، پایه آن ها ظاهری شبیه به یک پاکت مهر و موم شده به خود می گیرد. سبک طراحی این جعبه ها به گونه ای ست که می توان خیلی سریع و راحت و بدون نیاز به چسب آن ها را ساخت. زبانه ای بر روی درپوش آن تعبیه شده که به سمت داخل خم می شود و جعبه مقوایی را در کمال زیبایی و ظرافت قفل می کند

کارتن بسته بندی

کارتن بسته بندی رایج ترین نوع کارتن است و بیشتر در بخش صنعتی استفاده می شود. طول، عرض و عمق این کارتن ها را می توان بر اساس سفارش مشتری ساخت تا کاملا مناسب محصول مورد نظر گردد. در اسباب کشی ها و جا به جایی لوازم منزل هم این نوع کارتن ها ابزار کارآمدی هستند. لایه های شیاردار و راه راه این کارتن ها به محافظت هر چه بیشتر از محصولات کمک می کند. در کنار همه ی این ها، می توان برند محصول را هم از طریق چاپ روی کارتن تبلیغاتی کرد.

کارتن های مقوایی چند لایه کنگره دار

این کارتن ها غالباً جهت بسته بندی محصولات در اندازه های نسبتا کوچک که نیاز به مقاومت و ضخامت بیشتری نسبت به کارتن های مقوایی تک لایه (بدون کنگره) دارند استفاده می شوند . جعبه های مقوایی کنگره دار با ابعاد و مدلهای مختلف دایکاتی در دو نوع لمینتی ( روکش با چاپ افست ) و با چاپ ساده (چاپ فلکسو) ارائه می گردند . جعبه های مقوایی کنگره دار ( فلوت دار ) که به آ نها بچه کارتن نیز می گویند بر حسب ضخامت ، شکل فلوت و سینوس

کارتن های پنج پانلی

از این کارتن ها برای بسته بندی محصولات باریک و بلند بهره می گیرند و می توان آن ها را از مقوای موج دار تک جداره یا دو جداره ساخت، بستگی به این دارد که محصولات شما به چه میزان محافظت نیاز دارند. جعبه های پنج پانلی به صورت صاف و تا نخورده عرضه می شوند .این کارتن های برای بسته بندی در صنایع مختلف از جمله کاشی و سرامیک کاربرد داره. هم چنین می توان چاپ دو رنگ یا تک رنگ را بر روی کارتن بسته بندی پیاده کرد تا نام و آوازه شما بر روی جعبه های بسته بندی محصولاتتان نقش ببندد و به شهرت برسید. برای آشنایی بیشتر با چاپ روی کارتن به مقاله چاپ روی کارتن بسته بندی مراجعه کنید.

کلام آخر

شرکت ویستا پک با برند VISTAPACK و مدیریت مدرن و بهترین امکانات فنی، شما را به دنیای بسته بندی کارتن دعوت میکند.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

شيشه بسته بندی

شيشه بسته بندی | ویستا پک

آیا شيشه بسته بندی مناسب است؟ با ساخت و تولید انبوه بطری و تنوع در …