انواع کاغذ بسته بندی

امروزه بر اساس نیاز جامعه پیشرفت‌های زیادی در حوزه صنعت بسته بندی رخ داده است. این تغییرات باعث تولیدکاغذ با مواد اولیه متفاوت شده است. این ماده پرمصرف بنا به نیاز جوامع در انواع و اقسام مختلفی با ترکیبات مختلف ساخته می‌شود.

بسته بندی با کاغذ

کاغذ یکی از مواد پرمصرف در جهان بوده است که از فیبرهای سلولزی موجود در درختان ساخته می‌شود. خمیر کاغذ توسط هیدرولیز تکه های چوب، به دست می آید. این هیدرولیز ها قلیایی یا اسیدی هستند. به این صورت که خمیر، در آب شناور مانده و با پروانه های چرخشی کوبیده می شود. تیغه هایی برای تقسیم طولی فیبرهای سلولوزی وجود دارد .آنگاه فیبرها پالایش شده و به منظور کاهش مقدار رطوبت از غلطک های گرمایی عبور داده می شوند. سپس برای دادن ویژگی های نهایی سطح به کاغذ، از غلطک های پایانی گذرانده می شوندودر انواع مختلفی روانه بازار جهانی شده است. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم.در ادامه به مهم‌ترین و اصلی‌ ترین انواع کاغذ بسته بندی اشاره می‌کنیم.

بسته بندی با کاغذ کرافت 

کاغذ کرافت که به صورت طبیعی به رنگ قهوه‌ای است یکی از انواع کاغذ بسته بندی بوده که محصول نهایی آن به نام پروسه کرافت شناخته می‌شود. بسته بندی با کاغذ کرافت دارای مقاومت بسیار بالا، رطوبت پذیری کم و استحکام خوب است. بسته بندی با کاغذ کرافت مناسب برای تولید جعبه و کارتن بوده که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از دیگر کاربردهای کاغذ کرافت می‌توان به کاغذ بسته بندی گل اشاره کرد. کاغذ بسته بندی گل از جنس کرافت بوده که امروزه با توجه به ساختار آن دارای رنگ‌های مختلفی است.

کاغذ کاهی برای بسته بندی

کاغذ کاهی دارای اقسام و مدل‌های مختلفی بوده که یکی از انواع کاغذهای بسته بندی محسوب می‌شود. این نوع کاغذ‌ها بسته به نوع و مواد سازنده آن‌ها به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

۱٫    کاغذ کاه بامبو: این نوع کاغذ یکی از کاغذهای کاهی است. همان طور که از اسم این کاغذ مشخص است این کاغذ از درختان بامبو به وجود می‌آید.

۲٫    کاغذ کاه برنج: کاغذ کاه برنج نیز یکی از انواع کاغذهای کاهی بوده که بعد از برداشت دانه برنج درست می‌شود.

 

۳٫    کاغذ کاه گندم: همانطور که از اسم این نوع کاغذ مشخص است این کاغذ نیز ساخته شده از کاه گندم است.

به طور کلی کاغذهای کاهی با توجه به نوع خود دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که می‌توان به شفافیت و صاف بودن آن‌ها اشاره کرد. کاغذ کاهی برای بسته بندی و استفاده انواع روزنامه‌ها، چاپ تصاویر رنگی و بروشورهای تبلیغاتی مناسب است.

کاغذ بسته بندی :کاغذکاهی و کاغذ کرافت

پاکت بسته بندی کاغذی

یکی دیگر از کاغذهای بسته بندی، پاکت‌های کاغذی است. از پاکت بسته بندی کاغذی می‌توان در صنایع مختلف و برای حمل و نقل انواع کالا استفاده کرد. این نوع پاکت‌ها مناسب برای حمل ‌و نقل وسایل الکترونیکی، ظروف شیشه‌ای بسیار حساس، کالاهای فاسد شدنی، بسته بندی مواد غذایی، دارو و لوازم بهداشتی است. پاکت بسته بندی کاغذی قابل بازیافت است که همین موضوع باعث شده تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

کاغذ بسته بندی شکلات

بسته بندی شکلات معمولا از جنس کاغذ می باشد. در این موارد معمولا بسته بندی محصول شامل کاغذ پوشش داده شده، کاغذ سفید، کاغذ خاکستری ورقه و کاغذ موج‌دار می‌شود. این کاغذها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        ضد آب بودن آن‌ها

·        مقاوم در برابر روغن

·        ضد اسید

کاغذ پوستی برای بسته بندی

کاغذ پوستی، کاغذی بسیار نازک و سفید رنگ و نیمه شفاف است. این نوع کاغذ دارای حالتی روغنی و براق بوده و طرف دیگر آن معمولی‌تر است. کاغذ پوستی، کاغذ مخصوص بسته بندی لباس بوده است که بیشتر برای بسته بندی کفش و پوشاک استفاده می‌شود. همچنین کاربرد دیگری نیز دارد که شامل نقشه کشی و طراحی الگو می‌شود. کاغذ پوستی را به علت مقاومت بسیار بالایی که دارد می‌توانید همراه با غذا در داخل مایکروفر قرار دهید.

کاغذ مومی برای بسته بندی

کاغذ مومی کاغذی بسیار سفید و نیمه شفاف است که بر خلاف کاغذ پوستی دو طرف آن دارای سطح روغنی و براق می باشد. این کاغذ به علت روغنی بودن آن در برابر رطوبت و چربی مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل می‌تواند در صنایع مختلفی از جمله فست فود برای پیچیدن انواع ساندویچ، سالاد و همچنین بسته بندی میوه، بسته بندی گوشت و مرغ استفاده شود.

کاغذبسته بندی :کاغذ مومی وکاغذپوستی

مقوا

مقوا به همان شیوه کاغذ ساخته می شود، اما برای حفاظت از موادغذایی درمقابل صدمات مکانیکی، مناسب است. مقوای سفید، برای تماس با مواد غذایی مناسب بوده. معمولا ازاین مقوا به منظور جلوگیری از یخ زدگی در محصولات منجمد داخل استفاده می گردد.
از ویژگی اصلی مقوا می توان به ضخامت، سختی، توانایی تا خوردن بدون شکسته شدن، درجه سفیدی، خصوصیات سطحی مناسب برای چاپ و قیمت مناسب اشاره نمود.

 ۳ روش راحت برای بسته بندی با کاغذ

در این قسمت از مقاله سعی داریم تا ۳  روش‌ بسیار راحت و مناسب برای بسته بندی انواع محصولات با کاغذ را به شما معرفی کنیم.

۱٫    روش اول بسته بندی همراه با اضافه کردن برگ گیاهان : اگر شما می‌خواهید از کاغذ کرافت برای بسته بندی محصول خود استفاده کنید، می‌توانید از انواع برگ گیاهان استفاده کنید. این نوع از بسته بندی بسیار مدرن، شیک و در عین حال امروزی است. شما می‌توانید با یک نخ کنفی همراه با هر نوع برگی، محصول خود را بسته بندی کنید.

۲٫    روش دوم استفاده از کاغذ رنگی: شما می‌توانید برای بسته بندی و تزیین محصول خود، از دکمه یا کاغذ رنگی استفاده کنید. به گونه‌ای که شما مقداری کاغذ رنگی را روی جعبه محصول مدنظر خود بچسبانید. با اینکار جعبه مورد نظر شما و همچنین کاغذ کرافت از سادگی خارج شده و رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد.

۳٫    روش آخر تزیین با استفاده از نی کاغذی: از دیگر روش‌های بسیار جالب و زیبا در بسته بندی محصول، استفاده از نی کاغذی است. شما می‌توانید تعداد مشخصی نی‌های کاغذی را قیچی کرده و با توجه به ایده خود طرحی بسیار زیبا و جذاب خلق کنید.

سخن پایانی

شما با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، باید توجه‌ای خاص به نوع کاغذ برای بسته بندی محصول خود داشته باشید. در اولین قدم باید انتخابی مناسب جهت استفاده از کاغذ بسته بندی داشته باشید. ما در این مقاله سعی کردیم تا انواع کاغذهای بسته بندی را به شما معرفی کنیم.  در آخر به چند ایده و روش مناسب جهت بسته بندی با کاغذ اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب پاسخگوی پرسش‌های شما عزیزان باشد.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند vista pack تولید کننده و عرضه کننده ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی می باشد. ویستا پک بی نظیر در صنایع بسته بندی کشور. برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶تماس بگیرید.

حتما ببینید

بسته بندی قندوشکر

نکات مهم بسته بندی قند و شکر

قند و شکر از جمله محصولات خوراکی است که در بین مردم خریداری و مصرف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *