نکات مهم در بسته بندی صادراتی | ویستا پک

بسته بندی صادراتی

برای بسته بندی صادراتی به چه نکاتی توجه کنیم؟ کشور ایران در حوزه اقتصاد مرحله زیست گذرانی را پشت سر نهاده و ورود به مرحله صنعتی شدن (اقتصاد چند قطبی) را آغاز نموده. بازاریابی جهانی شامل فرآیند تمرکز منابع و اهداف شرکتها روی فرصتها و نیازهای محیطی است.

اگرچه اصول بازاریابی فراگیر است ولی بازارها و مشتریان در جهان متفاوتند و همیشه نمی توان تجربه یکسانی را در همه جوامع اقتصادی بکار برد. و اینجاست که اصول سه گانه بازاریابی یعنی خلاقیت، تمایز و نوآوری بیشتر از قبل احساس می گردد.

بسیاری از بازاریابان، بسته بندی( packaging) را بعنوان یکی از ارکان بازاریابی می دانند. بسته بندی مناسب انگیزه لازم برای تولید را به تولید کنندگان داده و تولید کننده را در مقابل رقبا حفظ و در نهایت تنوع و حق انتخاب بیشتری را برای مشتری می دهد. طراحی زیبا در بسته بندی برای مصرف کننده راحتی و برای تولید کننده ارزش تبلیغاتی و سودآوری را بدنبال دارد.

عوامل مختلفی به استفاده روزافزون از بسته بندی بعنوان ابزار بازاریابی کمک می نمایند. از جمله قفسه های زیاد در فروشگاه های بزرگ ، آسایش خرید برای مصرف کننده، ایجاد تصویر ذهنی نسبت به شرکت یا نام تجاری و فرصتی برای نوآوری

هدف از بسته بندی صادراتی

انتخاب از بین انواع بسته بندی مناسب سبب می گردد تا این اطمینان حاصل شود که کالاهای صادراتی بدون هیچ ایرادی به مقصد مورد نظر ارسال می گردد. همچنین بسته بندی مطلوب کالا و رضایت مصرف کننده، سبب رونق فروش محصول در بازارهای هدف می شود. بنابراین سرمایه گذاری در بخش بسته بندی می تواند سهم بازار را افزایش دهد. برای یک تولید کننده محصول صادراتی اولین مرحله تعیین مفهوم بسته بندی است که تعیین می کند. بسته بندی اساساً باید چگونه باشد. پرسش سوالات زیر به درک مفهوم بسته بندی صادراتی کمک خواهد کرد:

  1. بسته بندی برای یک کالای خاص چه کاری را انجام دهد؟
  2. آیا هدف اصلی بسته بندی مراقبت از محصول و یا معرفی روش جدید و نوآورانه توزیع محتواست ؟
  3. آیا هدف بسته بندی انتقال پیامی درباره کالا یا شرکت است و یا هدف دیگری داشته است؟

پس از تعیین مفهوم بسته بندی باید دیگر ارکان نظیر اندازه، شکل، مواد اولیه مصرفی و رنگ در بسته بندی و همخوانی این موارد را مدنظر گرفت. به هر حال همیشه فرم و رنگ روی ناخودآگاه انسان تاثیری انکار ناپذیر داشته و یک بسته بندی مناسب می تواند حس تملک فرد را برانگیزد. و اگر کیفیت محصول نیز به خوبی پوسته ظاهری آن باشد. قدم های اولیه برای برندینگ( برند یعنی حضور مثبت در جان و ذهن مخاطب) برداشته شده است.

در نهایت آزمونهای قبل از فروش محصول انجام شود. انجام آزمون واسطه با هدف اطمینان از دارابودن جذابیت کافی در انتخاب محصول و عکس العمل مصرف کننده نسبت به بسته بندی انجام می گیرد. و بسی جای تامل دارد که استفاده از این آزمونها را در کشورمان را کمتر شاهد بوده ایم .

ویژگی های یک بسته بندی صادراتی

ویژگی های یک بسته بندی صادراتی

درج اطلاعات کامل محصول روی بسته بندی، ظاهر جذاب، راحتی حمل و نقل، انبارداری و شرایط اقلیمی، سهولت باز شدن و کاربرد محصول از ویژگیهای یک بسته بندی صادراتی می باشد. انتخاب محصول توسط مصرف کنندگان تا حدود زیادی براساس ارزشهای نمادین، عادات، ذائقه و فرهنگ مصرف صورت می گیرد تا جایی که برند و رنگ نیز در زمره آن می باشد و این موضوع باید همواره از چشم تولید کنندگان دور نماند.

نحوه بسته بندی و لباس یک کالا می تواند مبین جایگاه محصول (مقرون به صرفه بودن، قابلیت اعتماد، دوام و …) در بازار جهانی باشد. همانطور که بسته بندی هزینه زاست، از سویی دیگر موجب ایجاد ارزش افزوده در محصول می گردد که می تواند تا حدودی هزینه های مذکور را تعدیل نماید.  بسته بندی برگ برنده نهایی در بازار فروش جهانی بوده و برای به روز نگه داشتن بسته بندی می بایست تغییراتی جزئی اما دائمی در آن ایجاد نمود.
روانشناسی رنگها نیز یکی از موضوعات مرتبط در بسته بندی صادراتی می باشد چه بسا رنگهای متفاوت در کشورها و فرهنگ های مختلف معانی و تعابیر مثبت و منفی زیادی را دارند به طوری که شاهد آن بوده ایم محصولی با کیفیت عالی و بسته بندی مناسب ولی رنگ آمیزی مغایر با فرهنگ مصرف بازار، نتوانسته بازار داری نماید.

از موارد حائز در بسته بندی صادراتی، شکل ظاهری و سهولت کاربرد می باشد. به نحوی که گاهی به علت وجود هزینه های گزاف بسته بندی و عدم اعمال سلیقه از سوی تولید کننده، محصولات بصورت فله صادر شده و در کشور ثانی مطابق فرهنگ کشور سوم، بسته بندی و صادر گردیده است.

و به اصطلاح بازاری خاکستری را بوجود آمده است. صحت این موضوع در زمینه صادرات و بسته بندی مواد غذایی مشهود است. بنابراین شرکت های بسته بندی به منظور کاهش تعارضات فرهنگی باید بطور دائم با الگوهای رفتاری، فرهنگی و اجتماعی مصرف کنندگان بازارهای گوناگون آشنا بوده تا ضمن رعایت اصول بسته بندی بتوانند بیش از رقبا محصولاتی مناسب و مطلوب برای هر یک از گروههای خاص فرهنگی فراهم آورند

 هدف از بسته بندی صادراتی
مشکلات صد راه بسته بندی صادراتی

هم چنین با توجه به اینکه هنوز در کشور ما فرهنگ خرید بر مبنای خرید فله و باز است، راه درازی در پیش داریم تا شاهد رشد و رونق بسته بندی های محصولات باشیم. ولی صادرکنندگان متوجه این شده اند که بدون توجه به این بخش توفیقی در بازار جهانی نخواهند داشت.و همگان می دانیم که به خاطر همین بسته بندی بود که بازار زغفران را به اسپانیا واگذار کردیم و پسته را به کشوری دیگر اگر تولید کننده ای گوشه چشمی به بسته بندی نشان می دهد.

در راستای ارتقای بسته بندی محصولاتش از بد به متوسط است و هنوز جایی برای بسته بندی های مناسب برای صادرات در صنعت صادارت کشور در نظر گرفته نشده است. هم چنین به علت بالا بودن هزینه ها وقتی بسته بندی ها خاص تر می شود بعضا کیفیت محصولات پایین می آید. و این اتفاقی است که در کارتن بسته بندی صنعت شکلات و شیرینی افتاده است.

بسته بندی شکلاتی که جعبه های شیک دارند و کیفیت شکلات داخل آنها چنگی به دل نمی زند و باعث می شود که مشتری فکر کند فقط پول مقوا را می دهد و این عدم تعادل تا آنجا پیش می رود. که بدون توجه به مسیر طی شده توسط تولیدکنندگان باعث رشد بدبینی نسبت به فرهنگ بسته بندی می شود.

کلام آخربسته بندی

بسته بندی مناسب سبب می گردد تا این اطمینان حاصل شود که کالاهای صادراتی بدون هیچ ایراد و تغییری به بازار جهانی هدف می رسد. در این مقاله به نکات مهم در بسته بندی صادراتی پرداختیم. امید است مطالب این مقاله کمکی جهت رونق صادارت محصولات شما باشد. صنایع بسته بندی ویستا پک با برند vista pack ایده های شما را بسته بندی می کند. 

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

بسته بندی قندوشکر

نکات مهم بسته بندی قند و شکر

قند و شکر از جمله محصولات خوراکی است که در بین مردم خریداری و مصرف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *