بسته بندی حبوبات | ویستا پک

بسته بندی حبوبات
انواع و اقسام مواد غذایی در سبد غذایی تمام افراد گنجانده می شود. اما نقش حبوبات بسیار پر رنگ تر از سایر مواد است و در سراسر جهان میانگین مصرف بالایی دارد. این محصول هم به صورت بسته بندی و هم به صورت فله ای عرضه می شود. بیشتر کارخانجات، حبوبات خود را با بسته بندی انحصاری در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند.

بسته بندی در افزایش کیفیت تاثیر به سزایی دارد. در واقع یک بسته بندی کامل و با کیفیت نظر خریدار را به خود جلب می کند. و می تواند مزایایی از قبیل ماندگاری بالای حبوبات، کاهش تلفات حین مصرف، ارزش گذاری برای مصرف کننده، انطباق با معیارهای بهداشتی و حفظ حبوبات از آسیب جانوران موذی را به همراه داشته باشد.

امروزه علاوه بر صنایع و کارخانجات بزرگ بسته بندی مواد غذایی به یک کسب و کار خانگی تبدیل شده است و در اوزان مختلفی با استفاده از دستگاه های خانگی انواع حبوبات را بسته بندی و عرضه می کنند. که می توان گفت یک کسب و کار سود آور و بدون استهلاک است. حتی می توانند محصولات تولید شده در زمین های کشاورزی خود را با بسته بندی های اختصاصی عرضه کنند. برای این کار تنها به یک دستگاه بسته بندی و یک اپراتور آموزش دیده نیاز دارند.

اگر حبوبات به صورت صحیح نگهداری نشوند، در زمان کمی دچار آفات می شوند. در صنایعی که به صورت عمده کار بسته بندی حبوبات را انجام می دهند قطعا از دستگاه های صنعتی برای این کار استفاده می کنند تا حبوبات در شرایط مساعدتری نگهداری و بدن تغییر رنگ و کیفیت و با تاریخ انقضای بیشتر به دست مصرف کننده برسد.

حبوبات شامل نخود، عدس، ماش، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، انواع غلات، برنج، گندم، جو و غیره می باشد. حبوبات خشك در صورتی كه زیاد كهنه باشند، به دلیل جمع شدن مواد غیرقابل جذب، هضم آنها بسیار مشكل بوده و مقدار زیادی از مواد مغذیش كم می‌شود. بنابراین بهتر است حبوبات را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و تاریخ‌دار خریداری كنید.

برای اطلاع از قیمت دستگاه پرکن حبوبات ویستا پک کافی است با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید 

 حبوبات بسته بندی

خواص حبوبات

خواص بی نظیر حبوبات در سلامتی ما  موثر و کاربردی است. در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزو گروه گوشت محسوب می‌شوند، چون از نظر پروتئین غنی بوده، گرچه ارزش پروتئین آنها نسبت به گوشت كمتر است و این كمی ارزش به علت فقدان اسیدهای آمینه گوگرددار در حبوبات است. در هنگام مصرف حبوبات باید از همه نوع آن اعم از؛ عدس و لوبیا و نخود و غیره استفاده کنید تا کمبود پروتئین را در بدن جبران کنید. علاوه بر پروتئین، حبوبات حاوی آمینو اسید نیز می باشند و خواص درمانی بسیاری برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده افرادی كه ۲ بار یا بیشتر در هفته حبوبات خصوصا نخود و لوبیا مصرف كنند. احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت نوع ۲ در آنها كمتر می‌شود. در زیر با خواص حبوبات برای سلامتی انسان آشنا خواهید شد.

۱-پروتئن: یکی از فواید حبوبات داشتن پروتئین می باشد که برای سلامتی پوست و حفظ زیبایی مو و تقویت ناخن بسیار موثر است. حبوبات یک ماده مغذی به نام آمینو اسید دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و متابولیسم را نیز بهبود می بخشد.
سویا در میان دیگر فرآورده های گیاهی دارای بالاترین میزان پروتیئن می باشد. در واقع ۴۰ درصد سویا را پروتئین تشکیل می دهد.

۲- فیبر: فیبر ماده ای است که مصرف آن برای رژیم و کاهش وزن بسیار موثر می باشد و یکی از خواص بی نظیر حبوبات در سلامتی می باشد. زمانی که شما مواد غذایی که سرشار از فیبر می باشد را استفاده می کنید تا چند ساعت احساس سیری پیدا کرده. همچنین این خاصیت را دارد که دستگاه گوارش را پاکسازی کند و سموم اضافی را از آن خارج کند. به افراد دیابتی مصرف حبوبات توصیه می شود.
لوبیا سفید دارای فیبر بالا بوده .هم چنین دارای ترکیبات موثری از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، ویتامین، نیاسین، سدیم، اسید فولیک، پروتئین و سلنیوم می باشد.

۳- فولات: فولات یکی از مواد معدنی می باشد که بیش تر برای مادر و جنین ضروری و لازم است. فولات که نام دیگر آن اسید فولیک می باشد، برای رشد نوزادان موثر است، مادران باردار و شیرده برای حفظ سلامتی کودک خود حتما باید حبوبات را در برنامه ی غذایی خود جای دهند. حبوبات به علت افزایش ویتامین و سلول های قرمز خون مفید برای نوزادان است.

۴- آهن: آهن برای بدن بسیار ضروری است، مخصوصا برای خانم ها که کم خونی در آن ها شایع می باشد. برای دریافت آهن می توانید از حبوبات استفاده کنید که اکسیژن لازم را به سلول ها می رساند و موجب می شود که فرد در تمام طول روز پر انرژی باشد.
عدس یک منبع غنی از آهن، فیبر، پروتئین بدون چربی، فولات و سرشار از پتاسیم، کلسیم، روی، نیاسین و ویتامین K می باشد.

۵- منگنز: منگنز فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد و تاثیرات فوق العاده ای بر جذب کلسیم در بدن، کنترل قند خون و سلامت استخوان ها و مفاصل و همچنین حفظ سلامتی هورمون های جنسی دارد.
نخود به دلیل غنی بودن از منگنز، آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین K به حفظ ساختار  و قدرت استخوان ها کمک می کند.

۶- منیزیم: برای حفظ سلامتی قلبی و عروقی و تقویت عضلات بدن و استحکام بخشیدن به استخوان ها به منیزنم نیاز داریم، پیشنهاد می شود که ورزشکاران برای دریافت انرژی و تقویت عضلات به سراغ حبوبات سرشاز از منیزم بروند.
لپه حاوی منیزیم، کلسیم و اسید چرب می باشد به همین دلیل مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت فوق العاده خوب است. مصرف لپه باعث می شود که عملکرد کلیه های این بیماران تنظیم شود.

۷- آنتی اکسیدان: بیش تر ما از نقش آنتی اکسیدان در سلامتی مطلع می باشیم. آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری می باشد و برای مبارزه با رادیکال های آزاد و آلودگی ها، بدن به آن احتیاج دارد.
نخود فرنگی آنتی اکسیدانی قوی است زیرا ویتامین c موجود در آن از آسیب دیدن سلول ها توسط رادیکال های آزاد پیشگیری می کند.

طرح بسته بندی حبوبات

انواع بسته بندی حبوبات

بسته بندی حبوبات و غلات بر اساس مواد اولیه پلی اتیلنی می باشد و صنایع بسته بندی با کمک این ماده اولیه می توانند انواع بسته های پلاستیکی و پاکتی را تولید کنند.بسته بندی های رایج حبوبات در بازار در انواع بسته بندی شیشه ای، کارتن بسته بندی، نایلون بسته بندی ، سلفون بسته بندی حبوبات و پاکت بسته بندی یا دوخت ساده ( opp، cpp ، bopp)، پاکت کرافت (کاغذی ) یا پاکت پلاستیکی- زیپ دار – پلمپ ( مناسب برای فروشگاه های غلات و حبوبات ) و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف می باشد.

اما رایج ترین نوع بسته بندی، سلفون می باشد که با تنوع بالا و هزینه تولید کمی همراه است و مزایای بی شماری از قبیل تنوع بالا، مقاومت زیاد، عدم تغییر کیفیت حبوبات، مقاوم در برابر رطوبت و غیره را دارا می باشد. این شیوه ی بسته بندی در مقایسه با بسته بندی های پلاستیکی، شیشه ای و مقوایی مقرون به صرفه تر بوده و با دردسر کمتری تولید می شود و استفاده راحت تری داره.

دستگاه بسته بندی حبوبات

با توجه به اهمیت تغذیه، بسته بندی حبوبات نقش مهمی در حفظ سلامتی انسان دارد و باید در پروسه بسته بندی از پوششی استفاده شود که بر روی مواد داخل بسته تاثیر نگذارد و باعث فساد زود رس و یا آسیب به مواد غذایی نشود. در گذشته که حبوبات بیشتر به شکل فله ای عرضه می شود نقش بهداشت نادیده گرفته می شد اما امروزه در بیشتر فروشگاه های کوچک و بزرگ به اهمیت محصولات بسته بندی شده پی برده اند و افراد هم تمایلی به مصرف محصولات فله ای ندارد.

همانطور که گفتیم برای بسته بندی حبوبات بسته به نوع بسته بندی، دستگاه های مختلفی به کار گرفته می شوند. دستگاه بسته بندی با توجه به کاربرد به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم بندی می شود. در صنایع بسته بندی این دستگاه ها در نمونه های صنعتی کاربرد بیشتری دارند.

به طور کلی دو نوع دستگاه بسته بندی حبوبات با توجه به نوع محصول وجود دارد که شامل دستگاه پر کن توزین دار مواد گرانولی و دستگاه پر کن حجمی است  که مدل توزینی برای حبوباتی استفاده می شود که وزن محصول باید دقیق محاسبه شود اما در صورتیکه که وزن اهمیت چندانی ندارد از دستگاه پر کن حجمی استفاده می شود.

دستگاه پرکن توزین دار

دستگاه پرکن توزین دار حبوبات

نحوه عملکرد دستگاه پرکن و توزین برای مواد گرانولی مثل حبوبات به این صورت است که محصول توسط اپراتور داخل مخزنی که روی بالابر سوار است ریخته می شود، ویبراتوری زیر مخزن تعبیه شده که کمک میکنه دانه ها داخل پیمانه های بالابر ریخته شوند، سپس محصول داخل توزین مولتی هد ریخته شود، تعداد توزین ها بسته به نیاز مشتری قابل سفارش است.

سپس نوبت وزن کشی است. این دستگاه قابلیت اضافه کردن ۹۹ برنامه متغییر برای وزن کشی set point را دارد. بعد از وزن کشی محصول داخل نایلون ریخته و بسته بندی می شود . دستگاه پرکن عمودی داری چندین مدل مختلف می باشد با توجه به نیاز و درخواست مشتری انتخاب می شود. بسته های خروجی دستگاه ها می توانید به صورت دو طرف دوخت، چهار طرف دوخت، بالشتکی یا پاکتی ، زیپ کیپ و غیره باشند.

در دستگاه پرکن عمودی کلیه امور از قبیل تغذیه، شمارش، پرکردن و بسته بندی، تاریخ زنی بصورت اتوماتیک انجام می شود؛ در این دستگاه شمارش تعداد بسته های پر شده با دقت بسیار بالا صورت می گیرد بطوریکه ضایعات مواد به حداکثر میرسد؛ دقت توزین دستگاه عمودی بصورت کسری از گرم می باشد؛ دستگاه پرکن عمودی دارای چاپگر و قابلیت تزریق گاز داخل بسته ها می باشد.

سرعت بسته بندی دستگاه حداکثر ۹۰ بسته در دقیقه است. برنامه نرم افزاری قدرتمند نصب شده بر روی دستگاه سبب کاهش خطا می شود. در صورت بروز مشکل بعلت گیر کردن مواد یا برای تعویض قطعات و تمییز کردن، پیمانه ها به راحتی باز و از دستگاه جدا می شود. در این دستگاه جهت جابجایی غلات، مواد غذایی، و غیره از بالابر مواد مدل Z استفاده می شود بالابر به ارتفاع ۳/۳ تا ۱۰ متر (مطابق نیاز مشتری) و  دارای ویبراتور می باشد. قطعات مرتبط با تغذیه دستگاه می تواند از جنس استیل یا پلاستیک باشد. محل قرارگیری فیلم بسته بندی روی یقه دستگاه، به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به جابجا کردن رول فیلم روی دستگاه می باشد.

برای اطلاع از قیمت دستگاه پرکن ویستا پک کافی است با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید

مزایای دستگاه پرکن توزین دار

  • سیستم حرارتی فک ها به صورت pid controller می باشد که باعث ثبات درجه حرارت می شود و تِلُرانس tolerance می باشد، برعکس سایر دستگاه ها که دارای سیستم relay هستند و حرارات تا ۱۰ درجه بالا پایین می رود.
  • قسمت توزین مولتی هد، بالابر Zو زنجیر داخل بالابر و حتی پیچ های دستگاه از استیل با کیفیت ساخته شده است و کاملا قابل شست و شو هستند. این مسئله در صنایع غذایی که نیاز به حفظ نکات بهداشتی دارند بسیار حائز اهمیت است.
    • قاشقک های تعبیه شده روی بالابر از مواد پلی کربناک ساخته شده اند و  در صورت بروز مشکل بعلت گیر کردن مواد، برای تعویض قطعات و یا جهت نظافت و شست شو پیمانه ها به راحتی باز و از دستگاه جدا می شود.
  • دستگاه مجهز به پرینتر حرارتی برای درج تاریخ می باشد دستگاه دارای سنسور تشخیص مواد و سنسور وزن می باشد. زمانیکه محصول درون دستگاه نمی باشد، دستگاه بصورت اتوماتیک متوقف می شود.
  • دستگاه دارای صفحه نمایش کنترل touch screen می باشد که برنامه نرم افزاری قدرتمند نصب شده بر روی دستگاه سبب کاهش خطاها می شود. با کمک این برنامه نرم افزاری استفاده از دو حالت حداکثر سرعت و حداکثر دقت امکان پذیر می باشد. ضمنا محل قرارگیری فیلم بسته بندی روی یقه دستگاه، به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به جابجا کردن رول فیلم روی دستگاه می باشد.

دستگاه پرکن پودری
دستگاه پر کن پودری 

دستگاه پرکن پودری به منظور وارد کردن محصولات مختلف گرانولی مثل حبوبات، آجیل، تنقلات مختلف، برنج و خشکبار به داخل پوشش و سپس بسته بندی کردن آن ها استفاده می شود. طرز کار دستگاه بر اساس حجم محصولات است بنابراین حجم مورد نظر را، که بر اساس همان تنظیم شده پس از اندازه گیری وارد پوشش نایلونی یا آلومینیومی میکند. در مرحله ی بعد از پر کردن، پوشش بسته بندی برش زده می شود. سرعت این دستگاه بسیار بالاست و ظرفیت پرکردن ۵۰ الی ۶۰ بسته حبوبات در دقیقه را دارا می باشد.

برای اطلاع از قیمت دستگاه پرکن ویستا پک کافی است با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید 

کلام آخر

هدف اصلی در بسته بندی حبوبات حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری محصولات می باشد. در این مقاله با خواص و روش نگهداری حبوبات، اهمیت بسته بندی حبوبات، ماشین آلات بسته بندی حبوبات آشنا شدیم.
شرکت ویستا پک با تیم مجرب و کارآمد خود در زمینه عرضه دستگاه پرکن توزین دار و ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش قصد ارائه کیفیتی متفاوت و ایجاد رضایت خاطر شما عزیزان را دارد. بسته بندی حرفه ای، تخصص vista pack است.

صنایع بسته بندی ویستا پک با برند VISTA PACK با ۱۵ سال تجربه پرافتخار و بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد، دقیق ترین و متمایز ترین عرضه کننده دستگاه بسته بندی در ایران می باشد.
برای اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی ما با تلفن ۰۹۱۲۳۷۹۸۶۲۶ تماس بگیرید.

حتما ببینید

معرفی دستگاه بسته بندی نبات

بسته بندی مواد غذایی پیشینه دیرینه ای دارد که همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *