همه چیز درباره طراحی بسته بندی

آیا به تازگی بسته‌ ای را خریداری و آن را دریافت کرده اید؟ آیا طراحی بسته بندی توانسته نظر شما را جذب خود کند؟ طراحی بسته بندی می تواند نقشی بسیار موثری جهت خرید محصول مورد نظر شما داشته باشد.

البته بدون شک خرید یک محصول با توجه به نیاز افراد صورت می گیرد اما در کنار آن بسته بندی محصولات می تواند نقش بسزایی در خرید داشته باشد.

طراحی بسته بندی
بسته بندی

بسته بندی فرآیندی است که محصول مورد نظر را برای نگهداری، توزیع و بازاریابی در یک شرایط کاملا بهداشتی آماده می کند. در همه کشورها و در تمام صنایع برای بسته بندی مواد غذایی رعایت یک سری شرایط عمومی و خاص لازم و ضروری است.
این شرایط دقیقا مواردی هستند که سبک زندگی امروزی به آن احتیاج دارد. رعایت بهداشت در فرآیند بسته بندی مواد غذایی شامل پروتکل های سخت گیرانه بوده و باید تا حد امکان از دستگاه های تمام اتوماتیک بسته بندی، بدون دخالت انسان استفاده شود.

بسته بندی محصولات

امروزه و در دنیای مدرن، محصولات و مواد غذایی مختلفی از طریق راه های مختلف از سراسر جهان تولید و جهت استفاده به دیگر نقاط ارسال می شوند. این محصولات باید با سرعت بالا و همراه با کیفیت عالی به دست مشتریان خود برسد.

برای مثال اگر شما دارای شرکتی در خصوص تولید انواع مواد غذایی هستید، طراحی بسته بندی این مواد باید به گونه ای باشند تا در هنگام جا به‌ جایی و انتقال فاسد نشوند. از این رو بسته بندی محصولات یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش ها در تولید و پخش یک محصول است.

شرکت های مختلف برای تولید محصولات خود می توانند از ایده های مختلف جهت طراحی بسته بندی استفاده کنند. بسته بندی یک محصول می تواند به مراتب مهم تر و عاملی موثر جهت پیشرفت محصولات و برند شرکت شما باشد.

ایده بسته بندی

طراحی بسته بندی یکی از جذاب ترین بخش ها برای تولید یک محصول است. ایده های بسته بندی به طور کلی باید خاص و خلاق باشند.  شما می توانید از خود محصول در طراحی بسته بندی جهت ایده آن استفاده کنید. این کار باعث می شود تا توانایی عرضه و قدرت بسته بندی شما در مقابل دیگران به نمایش قرار گیر.

اگر شما جزو افرادی هستید که تولید کننده محصولات مختلف از جمله مواد غذایی هستید و می خواهید کسب و کار خود را رونق دهید، به فکر ایده های مختلف جهت طراحی بسته بندی محصول خود باشید.

شما می توانید از ایده های مختلف و البته نزدیک به طبیعت استفاده کرده و محصولات خود را مانند ایده های موجود در طبیعت بسته بندی کنید. برای مثال اگر شما تولید کننده عسل در ایران هستید و می خواهید برندسازی کنید، می توانید از ایده های طبیعی مانند کندوی عسل استفاده نمایید. برای این کار باید محفظه ای شیشه‌ ای شبیه به کندوی عسل همراه با چاپ برند خود استفاده کنید.

طراحی بسته بندی

بسته بندی محصولات مختلف، یکی از مهم ترین موضوعاتی بوده که امروزه در تمامی صنایع کاربرد های مختلفی دارد. اگر شما بتوانید برای محصولات تولید شده خود بسته بندی بسیار مناسبی را طراحی کنید، می توانید یک هویت بصری مخصوص به برند و حوزه کاری خود را ایجاد و به عموم معرفی نمایید.

با انتخاب یک طرح مناسب برای بسته بندی انواع محصولات می توانید از دیگر رقبای خود نیز سبقت بگیرید. البته در کنار طرح  بسته بندی موضوعات مختلفی نیز در خصوص بسته بندی وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

باشد.

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی یکی از مهم ترین موضوعاتی بوده که علاوه بر شرایط عمومی دارای شرایط خاصی است. یکی از این شرایط حساسیت بسیار بالای مواد غذایی است. به همین خاطر نگهداری و بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد تا تمامی نکات بهداشتی و ایمنی رعایت شده تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود. اگر بخواهیم مواد غذایی را به طور کلی تقسیم بندی کنیم، می توانیم به سه بخش عمده که شامل موارد زیر می شوند تقسیم کرد:

  • ادویه جات
  • عسل
  • خشکبار

همچنین بسته بندی و طراحی هر کدام از این مواد غذایی با توجه به نوع آن ها متفاوت هستند. در ادامه به طراحی بسته بندی  هر کدام از آن ها می پردازیم.

طراحی بسته بندی زعفران

طراحی بسته بندی ادویه جات

ادویه جات جزوه آن دسته از مواد غذایی بوده که در هر خانه ای جهت پخت و پز انواع غذا پیدا می شود. همین موضوع باعث شده تا طراحی و بسته بندی این مواد غذایی حائز اهمیت باشد.

از طرفی طراحی و بسته بندی ادویه جات در جایگاه خود دارای نکات بسیار زیاد و مهمی است. به عنوان مثال اگر شما بسته بندی خاصی برای محصول خود انتخاب می کنید باید دقت ویژه ای به جنس آن داشته باشید. انتخاب جنس باید به گونه ای باشد تا هزینه نهایی آن کمتر از محتوای موجود در بسته بندی باشد.

از طرف دیگر به دلیل چرب بودن برخی از ادویه جات بهتر است در داخل بسته بندی، یک لایه پلاستیک نیز قرار دهید.

طراحی بسته بندی زعفران

استفاده از زعفران قدمتی 3500 ساله دارد. این ماده گران قیمت ویژگی سرخوشی داشته و امروزه برخی شرکت‌های دارویی اروپایی از آن به عنوان اینتگراتور ضد افسردگی استفاده می‌کنند. زعفران را بايد دور از نور و رطوبت و در ظروف شيشه اي يا فلزي در بسته نگهداري نمایید.

بسته بندی زعفران دارای تنوع زیادی است که مشتریان می‌توانند به تناسب نیاز خویش، هرکدام را که به سلیقه آن ها نزدیک تر بود انتخاب نمایند. برای صادرات زعفران از بسته بندی در ظروف خاتم، ظروف پلی کریستال و کارتن بسته بندی استفاده می شود.

طراحی بسته بندی عسل

عسل یکی از مواد غذایی در جهان بوده که می توان آن را در مدت زمان طولانی نگهداری کرد. چرا که این ماده غذایی فاسد نشده و می توان آن را به هر نحوی بسته بندی کرد.

اما بسته بندی عسل، تنها یک تفاوت بارز و البته بسیار مهم دارد. این تفاوت، ظرف مخصوص آن است. در حالت کلی ظروف شیشه ای برای بسته بندی عسل به عنوان مناسب ترین و مهم ترین محفظه ها به حساب می آیند.

طراحی بسته بندی خشکبار

طراحی بسته بندی خشکبار به طور کلی با توجه به نوع مواد و بر اساس طراحی های مدرن و خاص صورت می گیرد. از طرف دیگر این بسته بندی می تواند باعث جذب مشتریان بیشتر و ترغیب افراد به خرید محصولات شود.

همچنین بسته بندی های مربوط به خشکبار باید با دوام و بسیار مقرون به صرفه باشند. این طراحی باید ظاهری طبیعی و در عین حال گرافیکی بسیار جذاب داشته باشند.

طراحی بسته بندی خرما

خرمای خلستان های جنوب این گیاه گرمسیری و پرخاصیت محصولی فوق العاده پر سود برای صادرات است. خرما در انواع مختلف تولید، نگهداری و بسته بندی می شود. برای بسته بندی خرما بسته به نوع و وزن آن از انواع مختلف کارتن استفاده می شود که شامل کارتن دستگیره دار، کارتن کیبوردی، کارتن تلسکوپی و کارتن ساده می باشد.

ایده بسته بندی

طراحی بسته بندی مواد غذایی

شرکت ها و کارخانجاتی که استانداردهای بسته بندی را رعایت و محصول را با یک ظاهر شکیل عرضه می شود، فروش بیشتری نیز تجربه خواهند کرد.

همان طور که گفته شد سلامت مواد غذایی همیشه در اولویت بوده است. بعد از فرآیند تولید، مواد غذایی در پروسه انبارداری، حمل و نقل و فروش قرار می گیرند. در طی این پروشه حفظ سلامت ماده غذایی بسیار مهم است.

هر بسته بندی مواد غذایی فارغ از ویژگی های مهمی که باید داشته باشد حتما باید دارای یک سری مشخصه های مهم باشد که عبارتند از:

  • هر جنسی که برای بسته بندی استفاده می شود باید قابلیت چاپ پذیری داشته باشد.
  • بسته باید قابلیت استفاده در ماشین های لفاف را داشته باشد.
  • بسته باید قابلیت دوخت در حرارت را داشته باشد.
  • بسته باید قابلیت شکل پذیری به کمک باد یا خلاء یا فناوری های حرارتی را داشته باشد.
  • سطح بسته بندی باید شفافیت و درخشش خاصی داشته باشد تا نظر بصری، مشتری را جلب کند.
  • بسته باید مقاومت در برابر انتقال رطوبت و بخار آب را داشته باشد.
  • بسته باید قابلیت کنترل کردن در انتقال گازهایی چون دی اکسید کربن، اکسیژن و نیتروژن را داشته باشد.
  • بسته باید تحمل بالا در تغيير درجه حرارت هنگام انبارداری، جابه جایی و پروسه فروش را داشته باشد.
  • بسته از موادی ارزان و به صرفه بوده تهیه و قیمت نهایی محصول مناسب باشد
  • بسته در برابر ضربه و فشارهای خارجی مقاوم باشد.

اصول بسته بندی مواد غذایی

هر محصولی دارای ویژگی منحصر به فردی است و باید با استفاده از متریال و دستگاه های خاص بسته بندی شود. لذا در زیر با بخشی از این فناوری ها آشنا خواهید شد.

  1. در محصولاتی که چرب هستند از ورق های جذب کننده اکسیژن برای کند کردن فرآیند اکسید شدن چربی ها استفاده می شود.
  2. برای کند کردن پروسه انتقال رطوبت بین اجزای تشکیل دهنده یک ماده غذایی در داخل یک بسته( که هر کدام فعالیت شیمیایی مختلفی دارد)، از ورق های عایق بین محصولات استفاده می شود.
  3. برای جذب بوی نامطبوع داخل و بیرون بسته از ورق های جذب کننده دی اکسید کربن استفاده می شود.
  4. برای بسته بندی مواد غذایی که با در معرض حرارت قرار گرفتن و بالا رفتن دما، بسته باد کرده و مواد غذایی داخل بسته گرم می شود؛ از ورق های حساس به مایکروویو استفاده می کنند. از این ورق ها بیشتر در بسته بندی موادی مثل سیب زمینی نیمه آماده، نان های صنعتی و نیمه صنعتی و یا ذرت نیمه آماده استفاده می شود. دمای مورد نیاز و نشان ویژه مایکروویو روی بسته های چاپ قابل مشاهده است.
سخن پایانی

طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین موضوعات در تولید محصولات مختلف است. طراحی مناسب یک بسته بندی می تواند محصولات شما را از دیگر کالا ها متمایز ساخته و به محصول شما هویتی خاص ببخشد. از طرف دیگر بسته بندی محصولات مختلف نوعی وسیله و ابزار جهت برنامه ریزی و بازاریابی محصولات شما می شود
ویستا پک با برند vista pack فعال ترین واحد تولیدی در صنایع بسته بندی ایران است. این مجموعه سازنده ماشین آلات بسته بندی منطبق با استانداردهای کیفی جهانی و با دانش فنی بالا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید